مهاجرت

نزدیک به ۴۵۰۰ مهاجر در یک روز از پاکستان اخراج شدند

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران می‌گوید که در یک روز گذشته (یکشنبه، ۹ قوس) پاکستان ۴۴۷۰ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

همزمان با این و به گفته این کمیسیون، ۳۶۴ تن دیگر از ایران نیز به گونه اجباری و اختیاری اخراج شده‌اند.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم وارد کشور شده‌اند.

پاکستان در یک روز پیش از این (۸ قوس) نیز ۶۴۳۵ مهاجر کشور را از از طریق گذرگاه‌های مرزی اخراج کرد.

این در حالی است که رسانه‌های پاکستانی پیش از این گزارش دادند که مقام‌های این کشور، اردوگاه «گردی جنگل»، که بزرگترین اردوگاه مهاجران افغانستان در بلوچستان بود و حدود ۷۰۰۰۰ تن در آن زندگی می‌کردند، را تخریب کرده است.

اردوگاه گردی جنگل در ولسوالی چغایی بلوچستان بوده و پیش از تخریب از حضور مهاجران پاکسازی شده بود.

رادیو پاکستان گزارش داد که تمامی مهاجران حاضر در اردوگاه پس از ثبت مدارک هویتی و بررسی وضعیت اقامت به افغانستان بازگردانده شدند.

همزمان با بازگرداندن پناهجویان، دولت پاکستان عملیات تخریب خانه‌ها و مغازه‌های خالی از سکنه در اردوگاه را آغاز کرده است. مقام‌های محلی تأکید کردند که تمام اقدام‌ها مطابق با سیاست‌ها و قوانین ایالتی انجام شده است.

این اقدام بخشی از سیاست گسترده پاکستان برای بازگرداندن مهاجران فاقد مدارک معتبر عنوان شده‌ است.