سیاست مهاجرت

رسانه آلمانی: آلمان با پذیرش شش دیپلمات دیگر طالبان موافقت کرده است

تصویر از وبسایت «شاکس آرت»

شبکه دولتی «ان‌دی‌آر» آلمان گزارش داده است که دولت این کشور با پذیرش شش دیپلمات دیگر طالبان موافقت کرده است. به گفته این گزارش، این اقدام بخشی از توافق برای گسترش روند اخراج مهاجران افغانستان از آلمان عنوان شده است.

این رسانه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که این توافق در پی گفت‌وگوهای محرمانه هفته گذشته در استانبول میان مقام‌های ارشد وزارت داخله آلمان و نمایندگان طالبان به دست آمده است.

وزارت داخله آلمان به ان‌دی‌آر تأیید کرده که گفت‌وگوهایی در «سطح فنی» میان مقام‌های این وزارت و نمایندگان طالبان انجام شده است، اما درباره جزئیات توافق گزارش‌شده اظهارنظر نکرده است. وزارت خارجه آلمان نیز برگزاری این نشست در استانبول را تأیید کرده است.

بر بنیاد این گزارش، آلمان در نظر دارد شمار پروازهای چارتر برای اخراج مهاجران افغانستان را به سه پرواز در ماه افزایش دهد. اخراج از طریق پروازهای عادی نیز همچنان ممکن خواهد بود.

ان‌دی‌آر می‌گوید طالبان از مدت‌ها پیش گسترش همکاری در زمینه پذیرش مهاجران اخراج‌شده را به افزایش حضور دیپلماتیک خود در آلمان مشروط کرده بودند. به گفته این رسانه، مقام‌های طالبان برای تأیید هویت افراد و صدور اسناد سفر مورد نیاز برای بازگشت آنان نقش دارند.

در حال حاضر دو مقام طالبان در نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در آلمان حضور دارند؛ یکی در سفارت افغانستان در برلین و دیگری در قنسولگری افغانستان در بن.

ان‌دی‌آر پیش‌تر گزارش داده بود که این دو تن عملاً مسئولیت اداره این نمایندگی‌ها را بر عهده گرفته‌اند، هرچند دولت آلمان آنان را به‌عنوان رئیسان رسمی این نمایندگی‌ها به رسمیت نشناخته است.

در صورت اجرایی شدن این توافق، حضور شش دیپلمات دیگر طالبان یکی از بزرگ‌ترین گسترش‌های حضور دیپلماتیک طالبان در اروپا از زمان بازگشت آنان به قدرت در اگست ۲۰۲۱ خواهد بود.

این گزارش همچنین می‌افزاید که طالبان پیش‌تر تلاش کرده بودند در ازای همکاری کشورهای اروپایی در زمینه بازگرداندن مهاجران، دیپلمات‌های خود را در نمایندگی‌های بیشتری در اروپا مستقر کنند.

در آن زمان، شماری از دیپلمات‌های حکومت پیشین کشور هشدار داده بودند که چنین روندی می‌تواند به انتقال تدریجی کنترل نمایندگی‌های دیپلماتیک افغانستان در اروپا به طالبان منجر شود.

نصیر اندیشه، سفیر افغانستان در سوئیس و نمایندگی سازمان ملل در ژنو، در ماه می به ان‌دی‌آر گفته بود: «طالبان این امتیازهای دیپلماتیک را به‌عنوان پیروزی جشن می‌گیرند.» او افزوده بود که طالبان در حالی از این دستاوردها برای تقویت جایگاه بین‌المللی خود استفاده می‌کند که همزمان محدودیت‌ها را در داخل افغانستان تشدید کرده است.

موضوع اخراج مهاجران افغانستان در ماه‌های اخیر به یکی از محورهای بحث در چندین کشور اروپایی تبدیل شده است. این کشورها در پی یافتن راه‌هایی برای بازگرداندن افرادی هستند که درخواست پناهندگی‌شان رد شده یا به ارتکاب جرایم محکوم شده‌اند.

الکساندر دوبرینت، وزیر داخله آلمان، گفته است که اخراج مهاجران به افغانستان باید «به‌طور منظم و قابل اعتماد» انجام شود و افرادی که مرتکب جرایم سنگین شده‌اند باید به کشورشان بازگردانده شوند.

بر بنیاد گزارش رسانه‌های آلمانی، در حال حاضر دست‌کم ۱۰۰ شهروند افغانستان در بازداشتگاه‌های مهاجرتی یا زندان‌های آلمان در انتظار اخراج قرار دارند.

این گزارش احتمالاً با انتقاد نهادهای حقوق بشری و فعالان افغانستان روبه‌رو خواهد شد. این نهادها بارها هشدار داده‌اند که اقدام‌هایی از این دست می‌تواند به مشروعیت‌بخشی طالبان منجر شود.

سازمان ملل متحد و نهادهای حقوق بشری طی سال‌های گذشته بارها از محدودیت‌های گسترده بر زنان و دختران، بازداشت‌های خودسرانه و دیگر موارد نقض حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان ابراز نگرانی کرده‌اند.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، نیز اخیراً از برنامه گفت‌وگو با نمایندگان طالبان در بروکسل درباره مسائل مهاجرتی انتقاد کرده و گفته بود چنین تعاملی «توهین به افغان‌ها، به‌ویژه زنان» است.

دولت آلمان و طالبان تاکنون در باره این توافق گزارش‌شده چیزی نگفته‌اند.