شماری از شهروندان افغانستان که در انتظار انتقال به ایالات متحده بودند، با انتقاد شدید از تعلیق این روند میگویند نباید قربانی سیاستهای محدودکننده شوند.
آنان تأکید دارند که اقدام یک فرد نمیتواند دلیل توقف روندی باشد که هزاران شهروند کشور ماهها و سالها برای آن انتظار کشیدهاند.
این شهروندان با اشاره به کشتهشدن دو شهروند امریکایی بهدست یک مهاجر افغانستان میگویند «جرم یک عمل فردی است» و تصمیم دولت امریکا برای متوقفکردن انتقال «اقدامی ناعادلانه و غیرمنطقی» است.
ناجیه، یکی از این شهروندان که بیش از سه سال در پاکستان منتظر انتقال به امریکا بوده، پس از اخراج اجباری از پاکستان دوباره به افغانستان برگشته است. او میگوید قصد داشت برای پیگیری روند انتقال دوباره به پاکستان بازگردد، اما با توقف این روند از سوی امریکا مواجه شده و اکنون در ناامیدی بهسر میبرد.
ناجیه، میافزاید:«جرم عمل شخصی است. نباید ما قربانی شویم، باید ما را انتقال بدهند. ما در یک سردرگمی هستیم. ما پرونده داشتیم، امید داشتیم که انتقال داده شویم، اما حالا در کشور با یک آینده نامعلوم قرار داریم. جان ما در خطر است.»
تعلیق روند انتقال پس از آن اعلام شد که یک شهروند افغانستان در واشنگتن دیسی با تیراندازی دو شهروند امریکایی را زخمی کرد که پس از چند ساعت یک تن جان باخت. این حادثه باعث شد دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، اعلام کند «مهاجرت از کشورهای جهان سوم برای همیشه متوقف میشود».
سوسن، یکی دیگر از کسانی که در انتظار انتقال بوده، میگوید پدرش چهار سال پیش به امریکا رفته و آنان نیز امیدوار بودند خانواده دوباره یکجا شود، اما توقف روند سبب شده در پاکستان «بیسرنوشت» بمانند.
سوسن، میگوید:«پدرم چهار سال میشود از ما دور است. او امریکا رفته. ما هم منتظر بودیم که با او برویم. تمام کارها تمام شده بود، اما حالا این روند متوقف شده و ما در پاکستان بیسرونوشت ماندیم.»
به دنبال تعلیق بررسی درخواستهای مهاجرتی از سوی ایالات متحده، هزاران شهروند کشور که پس از سال ۲۰۲۱ در امریکا زندگی میکنند یا در کشورهای دیگر منتظر انتقالاند، بهشدت نگران شدهاند. بسیاری از آنان میگویند در وضعیت نامعلوم و بدون چشمانداز مشخص قرار دارند و از دولت امریکا میخواهند درخواستهای فردی را بررسی کند، نه اینکه تمامی روند را به حالت تعلیق درآورد.
