شورای هماهنگی مأموریتهای دیپلماتیک و قنسولی جمهوری اسلامی افغانستان با نشر بیانیهای، حمله علیه اعضای گارد ملی ایالات متحده در شهر واشنگتن دیسی را محکوم کرد و آن را اقدامی «کاملاً غیرقابل توجیه» دانست.
این شورا با اشاره به اینکه عامل این رویداد یک شهروند افغانستان بوده، تاکید کرده که «اقدام یک فرد واحد نباید به عنوان نماینده ملت افغانستان تعبیر شود».
شورای هماهنگی دیپلماتها تأکید کرده است که مردم افغانستان در طول قرنها نیت خود به صلح، آزادی و همزیستی را نشان دادهاند و هیچ نوع خشونت فردی یا گروهی نمیتواند به این ارزشها پیوند زده شود.
این شورا همچنین یادآور شده است که شمار زیادی از شهروندان افغانستان به دلیل آزار و فشار طالبان و عملنکردن طالبان به تعهدات توافقنامه دوحه، مجبور به ترک کشور شدهاند.
در بیانیه آمده است که شهروندان معمولی در معرض خطر همچنان با چالشهای جدی روبهرو هستند و نیاز فوری به حمایت بینالمللی و برنامههای اسکان مجدد دارند.
شورای هماهنگی مأموریتهای دیپلماتیک، از حمایتهای پایدار و دیرینه ایالات متحده از مردم افغانستان قدردانی کرده و گفته است که همکاری مشترک دو طرف در دو دهه گذشته در مبارزه با هراسافکنی بینالمللی، نقش مهمی در حفاظت از امنیت و کرامت انسانها داشته است.
