حقوق بشر

طالبان چهار تن را در بلخ شلاق زدند

عکس از آرشیف

در ادامه مجازات بدنی افراد، طالبان چهار تن از جمله دو زن را به اتهام «روابط نامشروع» در بلخ شلاق زدند.

دادگاه عالی زیر اداره طالبان در خبرنامه‌ای گفته است که هر یکی از این افراد را از ۲۰ تا ۳۰ شلاق زده شده‌اند.

در این خبرنامه آمده است که حین مجازات بدنی این افراد، مقام‌های محلی طالبان، مسئولان قضایی آنان، نیروهای امنیتی طالبان و باشندگان محل حضور داشته‌اند.

طالبان در حالی چهار تن از جمله این دو زن را در بلخ در هفته جاری در محضر عام شلاق زدند که جهان و کشورهای اسلامی روز گذشته (۲۵ نومبر) روز جهانی محو خشونت علیه زن را گرامی داشتند.

شماری از فعالان حقوق بشر، مدافعان حقوق زنان و جنبش‌های اعتراضی زنان، به این مناسبت، کارزاری را نیز در برابر خشونت علیه زنان افغانستان به راه انداخته‌اند.

با این حال، اما گفتنی است که طالبان در یک هفته پیش از این ۳۲ تن از جمله یک زن را در ولایت‌های کابل، ننگرهار و زابل به اتهام‌های «روابط نامشروع، «فروش و قاچاق قرص‌های روان‌گردان (زیکاپ، قرص کا)، مشروبات الکلی و شیشه» در محضر عام دره زده‌اند.

این اقدام بخشی از روند مستمر مجازات بدنی افراد توسط طالبان از زمان بازگشت آنان به قدرت است.

به گفته نهاد‌های بین‌المللی حقوق بشری، این مجازات‌ها نقض حقوق بنیادین انسان‌ها و شاخص رفتار «ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز» است.