نادر یاراحمدی، رئيس مرکز امور اتباع و مهاجران خارجی وزارت داخله ایران، میگوید که این وزارت آماده است تا به دانشآموزان مهاجر افغانستان که از این کشور اخراج شدهاند، آموزش از راه دور (آنلاین) ارائه دهد.
بر بنیاد گزارشهای رسانههای ایرانی، او گفته است که پس از اجرای طرح اخراج اجباری مهاجران بدون مدرک افغانستان از این کشور، نزدیک به ۲۸۰۰۰۰ دانشآموز افغانستان به این کشور بازگشت داده شدهاند.
نادر یاراحمدی میگوید: «تا کنون هیچ یک از اتباع چنین درخواستی را نداشتهاند و از این طرح استقبال نکردهاند.» مقامهای ایرانی مهاجران افغانستان را «اتباع خارجی بیگانه» میخوانند.
از طرفی هم این مقام وزارت داخله ایران افزوده که در سال تحصیلی جدید نزدیک به ۳۰۰۰۰۰ تن از دانشآموزان مهاجر افغانستان ثبتنام کردهاند و همچنان ثبت نامها ادامه دارد.
اما آقای یاراحمدی با بیان اینکه وزارت داخله ایران پس از اجرای طرح اخراج مهاجران به افغانستان و باطل شدن برگههای سرشماری این افراد، بحث آموزش از راه دور برای دانشآموزان افغانستان بازگشته به کشورشان را مطرح کرد، افزود: «متأسفانه از زمان اعلام آمادگی وزارت کشور (وزارت داخله) برای آموزش مجازی دانش آموزان اتباع خارج شده از کشور ایران هنوز هیچ یک از اتباع از این طرح استقبال نکردهاند.»
اما او تاکید کرده که در هر صورتی وزارت داخله ایران آمادگی دارد تا شرایط آموزش از راه دور را برای دانشآموزان مهاجر بازگشته به افغانستان که از ایران اخراج شدهاند و به کشور خودشان بازگشتهاند، فراهم کند و حتی میتواند پلتفورم ثبتنام مهاجران را به طور رایگان در اختیارشان قرار دهد و تنها هزینه این دانش آموزان اینترنت باشد.
