سفارت قطر میگوید که میزگردی را درباره «روابط افغانستان با جامعه بینالمللی» در کابل برگزار کرده است.
بر بنیاد خبرنامه این سفارت، در این نشست جورجت گانیون، سرپرست یوناما و معاون نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی، و همچنین اسکات اسمیت، رئیس بخش امور سیاسی یوناما، حضور داشتند.
در این میزگرد، ذاکر جلالی، رئیس دوم سیاسی وزارت امور خارجه طالبان، و عبدالحی قانت، رئیس مرکز مطالعات راهبردی این وزارت، به نمایندگی از اداره طالبان شرکت کردند.
سفارت قطر گفته است که گفتگوها بر «آینده روابط افغانستان با جامعه بینالمللی و راههای حمایت و تقویت این روابط» متمرکز بودهاند.
یوناما تا زمان نشر این گزارش درباره این نشست چیزی نگفته است.
قطر در سالهای اخیر، بهویژه پس از بازگشت طالبان به قدرت در آگست ۲۰۲۱، میزبان شماری از نشستها و ابتکارهای دیپلماتیک مرتبط با افغانستان بوده است؛ از جمله روند دوحه که با حمایت سازمان ملل متحد برای تسهیل تعامل میان طالبان و جامعه جهانی شکل گرفت.
روند دوحه که در سال ۲۰۲۳ به ابتکار سازمان ملل آغاز شد، چارچوبی برای گفتگوهای منظم میان نمایندگان طالبان و کشورهای عضو سازمان ملل فراهم کرده است. این گفتگوها، در حالی که هیچ کشوری تاکنون طالبان را به رسمیت نشناخته، عمدتاً بر همکاریهای عملی در زمینههای بشردوستانه، اقتصادی و مبارزه با مواد مخدر متمرکز بوده است.
گروه کاری مبارزه با مواد مخدر در چارچوب روند دوحه اواخر سال ۲۰۲۴ ایجاد شد و از آن زمان تاکنون چندین نشست برگزار کرده است. آخرین نشست این گروه در ۱۵ دلو سال گذشته در کابل با حضور مقامهای طالبان، نمایندگان سازمان ملل، دیپلماتهای خارجی و کارشناسان فنی برگزار شد.
وزارت امور خارجه طالبان گفته بود که آن نشست به میزبانی یوناما در هتل گرند کابل برگزار شده و نمایندگانی از وزارتهای خارجه، داخله، زراعت و صحت طالبان، سازمانهای بینالمللی، اتحادیه اروپا، سازمان همکاری اسلامی و شماری از کشورها بهصورت حضوری و آنلاین در آن شرکت کرده بودند.
