سیاست

رئيس ستاد ارتش پاکستان: طالبان می‌دانند هراس‌افکنان با استفاده از خاک افغانستان بر پاکستان حمله می‌کنند

عاصم منیر رئيس ستاد ارتش پاکستان

عاصم منیر، رئيس ستاد ارتش پاکستان، می‌گوید که طالبان می‌دانند گروه‌های «هراس‌افکن» که او آنان را «فتنه خوارج و فتنه هند» عنوان کرده، با استفاده از خاک افغانستان بر پاکستان حمله می‌کنند.

رئيس ستاد ارتش پاکستان در سخنرانی تازه‌اس در گردهمایی در این کشور، تاکید کرده که ارتش این کشور در بلوچستان و خیبرپختونخوا آماده «پاسخ جدی و قاطع» به تهدیدها و حمله‌های مرزی است.

این در حالی است که اخیراً طالبان و نیروهای پاکستانی در بخش‌های مرزی میان افغانستان و پاکستان، درگیری‌هایی داشته‌اند. همزمان با این، نیروهای پاکستانی تاکنون چندین حمله هوایی را بر بخش‌هایی از کابل، ولسوالی سپین بولدک قندهار ولسوالی‌های ارگون و برمل ولایت پکتیکا انجام داده‌اند.

پیش از این ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، گفت که آنان چنین حمله‌ها را محکوم کرده و آن‌ها را «تحریک‌آمیز و تلاشی برای طولانی ساختن جنگ» می‌دانند.

به گفته او، حمله‌های هوایی دیشب (جمعه‌شب، ۲۵ میزان) نیروهای پاکستانی بر ولسوالی ارگون پکتیکا، بر بخش‌های غیرنظامی بوده است.

او در رشته نوشتاری در اکس کشته‌ و زخمی‌شدن افراد در این حمله را تایید کرده؛ اما آمار دقیق ارائه نکرده است.

او تاکید کرده که طالبان به حل صلح‌آمیز و امنیت منطقه‌ای باور دارند؛ اما «هر آن‌چه رخ می‌دهد، نتیجه تجاوزات جانب پاکستانی است».

منابع محلی از پکتیکا پیش از این به آمو گفتند که در حمله هوایی شام دیروز (جمعه، ۲۵ میزان) نیروهای پاکستانی بر ولسوالی ارگون این ولایت، تنها ۱۰ تن به‌شمول زنان و کودکان در یک خانه کشته شدند.

از طرفی هم منابع از وزارت دفاع زیر اداره طالبان به آمو تایید کردند که محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان، و عبدالحق وثیق، رئيس استخبارات آنان، در چارچوب یک هیئت برای مذاکره با پاکستان به دوحه، پایتخت قطر، رفته‌اند.

منابع آگاه از میان طالبان به آمو گفتند که هدف این سفر، بررسی وضعیت امنیتی در مرز میان افغانستان و پاکستان و بحث درباره تمدید آتش‌بس است. آنان تأکید کردند که بررسی وضعیت مرزی و تمدید آتش‌بس جزو محورهای دیدار خواهد بود.

با این حال منابع دیپلوماتیک به آمو نیز گفتند که یک هیئت بلندپایه امنیتی از پاکستان نیز به‌زودی برای گفتگو با مقام‌های طالبان در دوحه حاضر خواهد شد.