امنیت

یوناما خواهان پایان درگیری‌های طالبان و پاکستان شد

عکس از درگیری مرزی طالبان با نیروهای پاکستانی. آرشیف

هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) روز چهارشنبه با اشاره به افزایش تلفات غیرنظامیان، خواستار توقف فوری درگیری‌ها میان طالبان و پاکستان شد.

یوناما در بیانیه‌ای در اکس گفته است: «از همه طرف‌ها می‌خواهیم که فوراً به درگیری‌ها پایان دهند تا از جان غیرنظامیان محافظت شده و از تلفات بیشتر جلوگیری شود.»

این نهاد افزود که در جریان درگیری‌های اخیر مرزی، ده‌ها غیرنظامی کشته و زخمی شده‌اند، هرچند ارزیابی کامل از میزان آسیب‌ها همچنان در جریان است.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که نیروهای طالبان و ارتش پاکستان امروز چهارشنبه بار دیگر در چندین ولسوالی مرزی با یکدیگر درگیر شدند — در حالی که طالبان گفته بودند به درخواست پاکستان، آتش‌بس از ساعت ۵:۳۰ عصر چهارشنبه به اجرا گذاشته شده است.

ساعاتی پیش از آن، درگیری‌های سنگینی در ولسوالی سپین‌بولدک در ولایت قندهار و مناطق مختلفی از ولایت پکتیکا گزارش شد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، اعلام کرد که در نبرد سپین‌بولدک دست‌کم ۱۲ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند. او نیروهای پاکستانی را مسئول آغاز درگیری دانست و گفت این نبرد چندین ساعت ادامه داشته است.

مقام‌های طالبان گفته‌اند که به نیروهای خود دستور داده‌اند تا زمانی که هدف حمله قرار نگیرند، آتش‌بس را رعایت کنند.

تنش‌ها در امتداد مرز افغانستان و پاکستان طی هفته‌های اخیر به‌شدت افزایش یافته است. این خشونت‌ها شامل درگیری‌های زمینی، شلیک سلاح‌های سبک و سنگین و گزارش‌هایی از حملات هوایی بوده و دو طرف یکدیگر را به تجاوز و نقض توافق‌ها متهم می‌کنند.

یوناما هشدار داده که ادامه این وضعیت، نگرانی‌های بین‌المللی را درباره وخامت اوضاع امنیتی در جنوب‌شرقی افغانستان تشدید کرده است. طبق آمار سازمان ملل، تا ماه سپتمبر سال جاری میلادی دست‌کم ۱۴ مورد درگیری مرزی میان طالبان و نیروهای پاکستانی ثبت شده است.