آمارهای گردآوریشده توسط آمو از گزارشهای ارائهشده از سوی کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران، نشان میدهد که در چهار روز هفته گذشته ( از ۲۹ جوزا تا ۲ سرطان) پاکستان و ایران ۱۰ هزار و ۴۹۸ مهاجر را اخراج کردهاند.
بر بنیاد این آمارها، از این میان پاکستان با اخراج ۹۸۵۳ مهاجر، بیشترین آمار اخراج را داشته است و به گفته طالبان، ایران در این مدت تنها ۶۴۵ مهاجر را اخراج کرده است.
این مهاجران از طریق گذرگاههای تورخم، سپین بولدک، پل ابریشم و اسلام قلعه به کشور برگشتهاند.
این در حالی است که این کمیسیون طالبان آمارهای سه روز اخیر هفته گذشته بازگشت مهاجران از این کشورها را ارائه نکرده است.
پیش از این منابع به آمو گفتند که مقامهای پاکستانی، به دلیل ماه محرم و روز عاشورا، روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته، گذرگاه تورخم که تنها برای اخراج مهاجران باز بود را به گونه موقت بستند.
گفتنی است که در یک هفته پیش از این (از ۲۲ تا ۲۹ جوزا) پاکستان نیز۲۰ هزار و ۷۶۴ مهاجر کشور را اخراج کرده بود که اکثر این اخراجها به گونه اجباری بودهاند.
پیش از این سازمان بینالمللی مهاجرت گفت که از تاریخ ۲۶ اپریل تا ۹ می سال جاری میلادی، ۱۱۴۳۲۱ تن از ایران و پاکستان به گونه اجباری و اختیاری به افغانستان برگشتهاند.
این سازمان در گزارش دو هفتهای خود افزود که در این مدت ۱۴۷۷۸ خانواده وارد کشور شدهاند که شامل کودکان و زنان نیز میشوند.
با این حال سازمان بینالمللی مهاجرت افزود از اول جنوری سال ۲۰۲۵ میلادی تا ۹ می سال جاری میلادی، در مجموع ۳ میلیون و ۵۰۱۱۹۳ تن به افغانستان برگشتهاند که شامل ۴۸۷۱۲۹ خانواده میشدهاند.
