شیرین آخند، والی طالبان در قندهار، در مراسم فراغت دانشجویان دانشگاه قندهار گفته است که فاصله میان دانشگاه و مدرسه اکنون از میان برداشته شده و در دوران جنگ نیز «از دانشگاهها استشهادیان» در صفوف طالبان حضور داشتند.
این سخنان در مراسم فراغت دانشجویان دانشگاه قندهار روز پنجشنبه مطرح شده است.
براساس بیانیه وزارت تحصیلات عالی طالبان در این مراسم پیام هبتالله آخندزاده، رهبر طالبان، نیز توسط یکی از نمایندگان دفتر او قرائت شد.
در این پیام بر ضرورت آموختن «سیاست مسلمانان»، اداره امور جامعه بر مبنای شریعت و حفظ نظام کنونی طالبان تأکید شده است.
هبتالله آخندزاده همچنین هشدار داده است که نافرمانی از رهبران میتواند به بروز «فتنه» و تضعیف نظام منجر شود. او از حاضران خواسته است اهمیت جهاد را به نسلهای آینده منتقل کنند.
این گفتهها در حالی مطرح میشود که گزارشها از افزایش اختلافات میان رهبری طالبان و شماری از فرماندهان آنان در بدخشان بر سر استخراج معادن حکایت دارد.
در همین حال، جمعهخان فاتح، فرمانده دروازی طالبان و معاون پیشین آنان در ولایت زابل، در تغییرات اخیر از سمت خود برکنار شده است.
گفته میشود او اکنون در ولسوالی درواز بدخشان به سر میبرد و از حمایت شماری از هوادارانش برخوردار است.
جمعهخان فاتح پیش از این هشدار داده بود که ده هزار نیروی مسلح در اختیار دارد.
