همزمان با تنشها میان طالبان و پاکستان، خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان، گفته است طالبان «در واقع محصول» پاکستان هستند و توسط پاکستان رشد داده شدهاند.
به گزارش آج نیوز، او روز دوشنبه در گفتگویی با رسانههای محلی گفته است: «طالبان در واقع محصول خود ما هستند. آنها را در دوران روابط نزدیکمان با امریکا بهوجود آوردیم، پرورش دادیم و رشد دادیم. اما این گروه قابل اعتماد نیست.»
او همچنین گفته است که تنش میان طالبان و پاکستان همچنان به عنوان یک موضوع مهم و در اولویت باقی مانده و ممکن است این بحران با میانجیگری قطر و عربستان سعودی حلوفصل شود.
او گفته است: «تصمیم گرفتهایم که کشور باید بهسوی صلح پیش برود. اگر کسی دشمنی در پیش بگیرد، پاسخ ما مهر و محبت نخواهد بود.»
تنشهای اخیر مرزی روابط میان طالبان و اسلام آباد را به تیرگی کشانده است؛ چنانچه وزیر دفاع پاکستان در یک گفتگوی دیگر گفته است که پس از درگیریهای مرزی رابطهای با طالبان نداشتهاند.
پاکستان ادعا کرده که در درگیریهای مرزی شنبه شب ۲۰۰ عضو طالبان و گروههای وابسته به آنان کشته شدهاند. طالبان نیز ادعا کردهاند که ۵۸ سرباز پاکستانی در این درگیریها کشته شدهاند.
ملل متحد در گزارشی در ماه سپتمبر گفته است که در سال روان میلادی ۱۴ درگیری مرزی میان طالبان و پاکستان را ثبت کرده است.
