کمیسیون عالی طالبان در امور مهاجران میگوید که در یک روز گذشته (سهشنبه، ۱۸ سنبله) ایران و پاکستان ۱۳۶۵۴ مهاجر کشور را اخراج کردند.
به گفته این کمیسیون، از این میان ۹۳۷۵ تن از ایران و همچنین ۴۲۷۹ تن دیگر از پاکستان به گونه اجباری و اختیاری اخراج شدهاند.
گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاههای مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، اسلام قلعه و پل ابریشم وارد کشور شدهاند.
این در حالی است که ایران و پاکستان در سه روز گذشته (از ۱۶ تا ۱۸ سنبله) بهشمول این افراد، ۴۲۳۶۲ مهاجر افغانستان را اخراج کردهاند.
این دو کشور همسایه افغانستان از دو سال به اینسو روند اخراج اجباری مهاجران کشور را شدت بخشیدهاند و طی آن میلیونها مهاجر اخراج شدهاند.
همزمان با اخراج اجباری مهاجران از کشورهای همسایه بهویژه ایران، بر بنیاد گزارشها، آمار «بازداشتهای خودسرانه و قتلهای مرموز» نیروهای امنیتی و مقامهای دولت پیشین در کشور نیز افزایش یافته است.
هرچند گزارشهای یوناما این موضوع را پیش از این تایید کردهاند؛ اما طالبان همواره آن را رد کردهاند.
