حرکت ملی صلح و عدالت به رهبری حنیف اتمر، وزیر خارجه در دولت پیشین افغانستان، در اعلامیهای حملههای اخیر هوایی نیروهای پاکستانی بر بخشهایی از ولایتهای خوست و ننگرهار را «تجاوز آشکار»خوانده و گفته است که با ابراز «انزجار و نفرت عمیق» آن را محکوم میکند.
در اعلامیه این حرکت آمده است: «بیتردید که این عمل ظالمانه مغایر اصول انسانی، ارزشهای اسلامی و قواعد حقوق بینالملل بوده و هیچگونه بهانه سیاسی و نظامی نمیتواند ریختن خون بیگناهان، بهویژه زنان و کودکان را توجیه کند. تکرار چنین اعمال ننگنین و ماجراجویانه، باعث تشدید اوضاع و دشمنی میان دو کشور همسایه شده و سطح بیاعتمادی، بیثباتی و تشنج را در منطقه گسترش میدهد.»
این نهاد سیاسی از جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل متحد خواسته است که در برابر این گونه تخطیهای «زورگویانه» سکوت اختیار نکرده و برای توقف فوری آن اقدامهای عملی روی دست گیرند.
وزارت خارجه طالبان پیش از این تایید کرد که نظامیان پاکستانی شب گذشته بر بخشهایی از خوست و ننگرهار حملههای هوایی انجام دادند و در این حملهها «سه غیرنظامی کشته و هفت تن دیگر زخمی شدهاند».
طالبان این حملهها را نقض حریم هوایی کشور و «نقض آشکار تمامیت ارضی افغانستان و اقدامی تحریکآمیز» خواندهاند.
این در حالی است که پاکستان همواره از حضور تحریک طالبان پاکستان در افغانستان ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است در برابر این گروه اقدام کنند.
حکومت پاکستان تاکنون در باره این حملهها چیزی نگفته است.
