فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) گفته است که نیروهای امریکایی یک کشتی تجاری با پرچم گامبیا را که به گفته این نهاد در حال حرکت به سوی یکی از بندرهای ایران بود، در خلیج عمان از کار انداختهاند.
سنتکام افزوده است که این کشتی موسوم به «ام/وی لیان استار» روز ۲۹ می در آبهای بینالمللی به سوی یک بندر ایرانی در حرکت بود.
سنتکام در بیانیهای در شبکه اجتماعی اکس گفته است که نیروهای امریکایی پس از شناسایی این کشتی، بیش از ۲۰ بار به خدمه آن هشدار دادهاند و اعلام کردهاند که این شناور در حال نقض محاصره دریایی امریکا است.
بر اساس این بیانیه، پس از آنکه خدمه کشتی به هشدارها توجه نکردند، یک هواپیمای امریکایی با شلیک موشک «هلفایر» به بخش موتورخانه کشتی، آن را از کار انداخت.
سنتکام افزوده است که این کشتی پس از این اقدام دیگر قادر به ادامه مسیر به سوی ایران نبوده است.
فرماندهی مرکزی ایالات متحده همچنین گفته که نیروهای امریکایی تاکنون پنج کشتی تجاری را از کار انداخته و مسیر حرکت ۱۱۶ کشتی دیگر را تغییر دادهاند تا به گفته این نهاد، محاصره دریایی بهطور کامل اجرا شود.
این نهاد تأکید کرده است که این اقدامات در حالی انجام میشود که آتشبس میان ایالات متحده و ایران همچنان برقرار است.
مقامهای ایرانی تاکنون در مورد این ادعای سنتکام واکنشی نداشته اند.
