رسانههای کانادایی گزارش دادهاند که دولت فدرال این کشور موافقت کرده است که یک هیئت مستقل برای بازبینی نشانها و افتخارات نظامی سربازان بازنشسته این کشور با پیشینه ماموریت در افغانستان، تشکیل شود.
شری رومانادو، دبیر پارلمانی وزیر دفاع ملی کانادا، روز گذشته در مجلس عوام این کشور گفته است که در این بررسی عالیترین نشان شجاعت در میدان نبرد سربازان و افسران کانادایی موسوم به «صلیب ویکتوریا کانادا» نیز بازبینی خواهد شد.
رومانادو افزوده که اعطای مدالهای رزمی همواره تحت یک روند دقیق و سختگیرانه از سوی نیروهای مسلح کانادا بررسی شده است.
او گفت: «میتوانم تأیید کنم که دولت با تشکیل یک هیئت مستقل بازبینی افتخارات نظامی موافق است تا پروندههای سربازان بازنشسته با پیشینه ماموریت افغانستان را که شواهد جدیدی درباره آنها وجود دارد و ممکن است معیارهای دریافت صلیب ویکتوریا را برآورده کرده باشند، بررسی کند.»
این تصمیم پس از چندین سال تلاش مردمی و مستقل از سوی تعدادی از سربازان بازنشسته کانادا که خواستار بازنگری در پرونده سرباز جس لاروشل بودند و در جنگ افغانستان دخیل بودند، گرفته شده است.
گفتنی است که خزان سال ۲۰۰۶ میلادی، جس لاروشل، سرباز کانادایی، با وجود جراحات شدید، به تنهایی حمله گسترده طالبان به یک پایگاه رزمی در غرب قندهار را دفع کرد. او سال بعد به خاطر این اقدام، «ستاره دلاوری نظامی»، دومین نشان عالی شجاعت رزمی کانادا، را دریافت کرد.
مجلس سنای کانادا و چندین مجلس قانونگذاری ایالتی در کانادا از جمله انتاریو، ساسکاچوان، نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا، قطعنامههایی را برای تشکیل این هیئت مستقل تصویب کردهاند. ایالتهای جزیره پرنس ادوارد و نیوفاندلند نیز در حال بررسی قطعنامههای مشابه هستند و مذاکراتی در مانیتوبا نیز جریان دارد.
کانادا در بیست سال حضور نیروهای بینالمللی در کشور -از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۴ میلادی- حدود ۴۰۰۰۰ سرباز داشت که در پشتیبانی از ماموریت بینالمللی در افغانستان خدمت کردند و بزرگترین استقرار نیروهای کانادا از زمان جنگ جهانی دوم به اینسو در خارج از مرزهای این کشور شمرده میشود.
در طی این مدت حدود ۱۵۸ سرباز کانادایی در افغانستان جان باختند و دستکم ۶۳۵ تن دیگر آنان در حملههای مسلحانه، نبردها و انفجارهای ماینهای کنار جادهای در کشور زخمی شدند.
