دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، در پستی در شبکه اجتماعی تروت سوشیل گفته است که «محاصره دریایی» در منطقه برداشته خواهد شد و مجموعهای از خواستههای واشنگتن در ارتباط با ایران و تنگه هرمز را تشریح کرده است.
ترمپ در این پیام تأکید کرده است که ایران باید بپذیرد «هرگز سلاح یا بمب هستهای نخواهد داشت» و افزوده که تنگه هرمز باید «فوراً و بدون هیچگونه عوارض» برای تردد نامحدود کشتیها در هر دو جهت باز شود.
او همچنین گفته است که تمامی ماینهای احتمالی در این مسیر باید پاکسازی شود و مدعی شده است که بخشی از این اقدامات پیشتر توسط نیروهای امریکایی انجام شده است.
به گفته ترمپ، ایران باید عملیات باقیمانده پاکسازی یا خنثیسازی را نیز تکمیل کند.
رئیسجمهور ایالات متحده در ادامه پیام خود افزوده است که کشتیهایی که به دلیل وضعیت امنیتی در منطقه متوقف شدهاند، میتوانند روند بازگشت به مسیر عادی را آغاز کنند.
او این وضعیت را «محاصره دریایی شگفتانگیز و بیسابقه» توصیف کرده که اکنون قرار است برداشته شود.
ترمپ همچنین در بخش دیگری از پیام خود به موضوع مواد هستهای اشاره کرده و گفته است این مواد که در تأسیسات هدف حملههای گذشته قرار داشتند، باید با همکاری ایالات متحده، جمهوری اسلامی ایران و آژانس بینالمللی انرژی اتمی استخراج و نابود شوند.
او افزوده است که «تا اطلاع ثانوی هیچ پولی رد و بدل نخواهد شد» و در عین حال گفته که در مورد سایر موارد، توافقهایی میان طرفها حاصل شده است.
ترمپ در پیام خود گفته است که برای تصمیمگیری نهایی، در اتاق وضعیت کاخ سفید جلسهای برگزار خواهد کرد.
