افغانستان

روسیه: افغانستان در حال تبدیل شدن به مرکز تولید مواد مخدر صنعتی است

یک عضو طالبان در حال از بین بردن کشتزار کوکنار در یکی از ولایت‌های جنوبی کشور. عکس از آرشیف.

در حالی‌که مقام‌های روسی نسبت به تبدیل شدن افغانستان به مرکز تولید مواد مخدر صنعتی هشدار داده‌اند، الکساندر بورتنیکوف رئیس استخبارات روسیه می‌گوید در سال گذشته نزدیک به ۱۷۰ لابراتوار تولید مواد مخدر در قلمرو کشورهای مشترک‌المنافع منهدم شده است.

براساس گزارش ریانووستی بورتنیکوف این گفته‌ها را روز سه‌شنبه در نشست شورای رؤسای نهادهای امنیتی کشورهای عضو این سازمان مطرح کرده و افزوده است که در جریان این عملیات‌ها، حدود ۹ تُن مواد مخدر صنعتی نیز کشف و ضبط شده است.

به گفته او، این اقدامات با همکاری نهادهای امنیتی کشورهای منطقه انجام شده و بخشی از تلاش‌های مشترک برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در فضای مشترک‌المنافع به‌شمار می‌رود.

بر اساس ارزیابی مقام‌های روسی، شبکه‌های جرمی فراملی در تولید و قاچاق مواد مخدر نقش دارند و فعالیت‌های خود را به آسیای مرکزی گسترش داده‌اند؛ جایی که به گفته آنان لابراتوارهایی برای تولید مواد جدید صنعتی ایجاد شده و مسیرهای انتقال آن به روسیه و کشورهای غربی شکل گرفته است.

بورتنیکوف گفته است که در حال حاضر یک «کمربند» تولید و قاچاق مواد مخدر از منطقه جنوب شرق آسیا تا ایران و افغانستان در حال شکل‌گیری است.

مقام‌های روسی همچنین بر ادامه همکاری‌های امنیتی منطقه‌ای برای مقابله با تهدیدات ناشی از قاچاق مواد مخدر تأکید کرده‌اند.

در حال حاضر ازبیکستان و تاجیکستان مسیرهای اند که قاچاقجیان مواد مخدر تلاش دارند که مواد مخدر را از این کشورها به روسیه و اروپا بفرستند.

پیشتر ازبیکستان از بازداشت یک شبکه مواد مخدر در مرز با افغانستان خبر داده بود که به گفته مقام‌های مرزی این کشور با شبکه‌های بین‌المللی رابطه دارند.