مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده گفته است که در گفتوگوهای غیرمستقیم با ایران پیشرفتهایی حاصل شده و احتمال دارد طی روزهای آینده خبرهای تازهای منتشر شود.
او در نشست خبری در دهلی نو گفت که هنوز نتیجه مشخصی وجود ندارد، اما روند مذاکرات ادامه دارد و به گفته او «احتمال دارد امروز، فردا یا چند روز دیگر خبرهایی اعلام شود».
در همین حال، رسانههای منطقهای به نقل از منابع خود گزارش دادهاند که ایران در چارچوب مذاکرات غیرمستقیم با امریکا پیشنهاد داده است غنیسازی اورانیوم بالاتر از ۳.۶ درصد را برای مدت ۱۰ سال متوقف کند.
بر اساس این گزارشها، تهران همچنین آمادگی خود را برای رقیقسازی اورانیوم غنیشده با غلظت بالاتر از ۲۰ درصد در داخل کشور اعلام کرده است.
در این پیشنویس ادعایی همچنین آمده است که ایران تعهد میدهد به سمت ساخت سلاح هستهای نرود، در مقابل خواستار رفع کامل تحریمها و آزادسازی داراییهای مسدودشده شده است.
با این حال، مقامهای رسمی ایران اعلام کردهاند که موضوع رفع تحریمها در این مرحله از مذاکرات مطرح نیست و به گفته آنها، این مسئله در مراحل بعدی بررسی خواهد شد.
در همین زمینه، گزارش شده است که در چارچوب تلاشهای میانجیگرانه، رئیس ستاد ارتش پاکستان، عاصم منیر، به تهران سفر کرده و با مقامهای ارشد ایرانی از جمله وزیر خارجه دیدار کرده است.
مذاکرات ایران و امریکا در حالی ادامه دارد که اختلافها بر سر برنامه هستهای و رفع تحریمها همچنان از محورهای اصلی گفتوگوها عنوان میشود.
