زکیه احمد، نخستین زن از افغانستان است که موفق به فتح قله اِورِست، بلندترین قله جهان، شده است.
به گفته برگزارکنندگان این برنامه، زکیه احمد ساعت ۷:۲۰ صبح روز ۲۱ می به وقت محلی به قله ۸۸۴۹ متری اورست رسید.
او گفته است که این صعود را با هدف جلب توجه به حقوق زنان کشور، پایداری پناهجویان و اهمیت سلامت روان انجام داده است.
زکیه احمد که دانشجوی دانشگاه ویکتوریا در شهر ملبورن است، پیشتر گفته بود که این صعود را برای الهامبخشی به زنان و دختران افغانستان انجام میدهد؛ بهویژه در شرایطی که آنان با محدودیتهای گسترده تحت حاکمیت طالبان روبهرو هستند.
او گفته است که مسیر زندگیاش تا رسیدن به بلندترین قله جهان با دشواریهای فراوان همراه بوده است. به گفته زکیه احمد، او در نوجوانی از یک حمله طالبان به موتری که به سوی کابل در حرکت بود، جان سالم به در برد؛ رویدادی که بعدها بر فعالیتهای دادخواهانه او تأثیر گذاشت و در تصمیمش برای پناه بردن به استرالیا نقش داشت.
زکیه احمد در ماههای منتهی به این صعود، تمرینهای فشردهای انجام داد و برای تأمین هزینههای این برنامه نیز کمک مالی جمعآوری کرد.
او گفته است که امیدوار است نخستین زن افغانستان بودن در صعود به اورست، توجه جهانیان را به چالشها و آرزوهای زنان کشور جلب کند.
شرکت برگزارکننده این برنامه نیز صعود موفق او را تأیید کرده و آن را دستاوردی مهم برای افغانستان و زنانی دانسته است که میکوشند از طریق ماجراجویی و ورزش بر موانع غلبه کنند.
این موفقیت در حالی به دست آمده است که زنان و دختران در افغانستان با محدودیتهای گسترده در زمینه آموزش، اشتغال و حضور در زندگی عمومی روبهرو هستند. زنان همچنین از همه فراگیری همه ورزشها در کشور محروم شدهاند.
