خاور میانه

نماینده مجلس ایران: امریکا در برابر تهران «شکست سختی» خورده است

فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران

فدا حسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، گفته است که ایالات متحده پس از آن‌چه «عملیات موفق» در ونزوئلا خوانده، تصور می‌کرد می‌تواند به‌سرعت ایران را نیز شکست دهد، اما به گفته او با «شکستی سنگین» مواجه شده است.

به گزارش رسانه‌های دولتی ایران، فدا حسین مالکی روز پنجشنبه (۳۱ ثور) گفت که مقام‌های واشنگتن در پی تحولات ونزوئلا دچار «اعتماد به نفس بیش از حد» شده بودند و گمان داشتند در رویارویی با تهران نیز به پیروزی سریع دست می‌یابند.

او مدعی شد که نیروهای امریکایی در ایران با شرایطی روبه‌رو شدند که به گفته او «در ویتنام و افغانستان نیز تجربه نکرده بودند» و افزود که توان نظامی ایران باعث عقب‌نشینی امریکا شده است.

این درحالی است که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا همواره از پیروزی در جنگ با ایران سخن گفته است.

به گفته او توان نظامی و فرماندهان رده اول، به شمول علی خامنه‌ای، رهبر مذهبی ایران در نخستین روزهای جنگ از میان رفته اند.

در همین حال، تنش‌ها میان تهران و واشنگتن در ماه‌های اخیر افزایش یافته است. بر اساس گزارش‌ها، در پی درگیری‌های نظامی که از اواخر فبروری آغاز شد، دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور امریکا، در اوایل اپریل از توافقی برای آتش‌بس موقت دو هفته‌ای خبر داد.

با وجود برگزاری مذاکراتی در اسلام‌آباد، دو طرف تاکنون به توافقی برای حل‌وفصل درازمدت بحران نرسیده‌اند.

آقای ترمپ اخیراً گفته است که ایالات متحده آماده است تا برای مدت کوتاهی به دیپلماسی فرصت دهد و تصمیم درباره ازسرگیری درگیری‌ها را به تعویق انداخته است.