غرب آسیا

وزیر دفاع پیشین امریکا: نتانیاهو از ۲۰۰۹ برای حمله به ایران لابی می‌کرد

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائيل

رابرت گیتس، رئيس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده یا «سی‌آی‌ای» و وزیر دفاع پیشین امریکا، به تازگی گفته است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، از سال ۲۰۰۹ برای حمله به ایران لابی می‌کرد.

او گفتگویی را با بنیامین نتانیاهو در ۲۰۰۹ میلادی به یاد آورده است که نخست‌وزیر اسرائيل در آن استدلال کرده بود که اگر به ایران حمله نظامی شود، به سرعت فرو خواهد پاشید.

آقای گیتس در برنامه «رو در رو با ملت» شبکه سی‌بی‌اس گفته است که نخست‌وزیر اسرائيل آن زمان به او گفت که رژیم ایران شکننده است و «در اولین حمله فرو خواهد ریخت».

او در این برنامه افزوده که در آن زمان این ارزیابی را رد کرد و به نتانیاهو گفته بود که «کاملاً اشتباه می‌کند» و «مقاومت ایرانی‌ها» را دست کم می‌گیرد.

وزیر دفاع پیشین ایالات متحده نتانیاهو را به حمله‌ها به سایر کشورهای خاورمیانه، که در آن‌ها اسرائیل با تلافی محدودی روبه‌رو شد، از جمله حمله به راکتور اوسیراک عراق در سال ۱۹۸۱ و حمله به تأسیسات هسته‌ای سوریه در سال ۲۰۰۷ میلادی، مرتبط دانست و اظهار داشت که این رویدادها به «موضع غیرواقع‌بینانه» در مورد نحوه پاسخ ایران منجر شده است.

مقام‌های رسمی امریکایی و ایران تاکنون به این اظهارات واکنشی نداشته‌اند.

این در حالی است که پیشین از این نیویورک تایمز نیز به نقل از چند مقام ارشد ایالات متحده در مقاله‌ای نوشت که نتانیاهو تیمش ترمپ و دولت او را برای حمله به ایران ترغیب کرد.