عباس عراقچی، وزیر خارجه ایران، در دیدارش با جی شنکر، همتای هندی خود، امنیت تنگه هرمز را «وظیفه تاریخی» ایران خواند و تاکید کرد که این کشور همیشه حافظ آن خواهد بود.
او در این دیدار مدعی شده است که ایران «شریک قابل اعتماد» برای «همه کشورهای دوست» خود است که میتوانند به امنیت تجارت خود تکیه کنند.
او در در پیوند به این دیدار در اکس نگاشته است: «در گفتگوی ثمربخش با میزبانم داکتر جی شنکر، تحولات منطقهای را مورد بحث قرار دادم و توضیح دادم که ایران همیشه وظیفه تاریخی خود را به عنوان حافظ امنیت هرمز انجام خواهد داد. ایران شریک قابل اعتمادی برای همه کشورهای دوست است که میتوانند به امنیت تجارت خود تکیه کنند.»
این در حالی است که ایران پس از آغاز جنگ مشترک امریکا و اسرائيل در برابر این کشور، تنگه هرمز را به روی کشتیهای آنچه این کشور «دشمن» میخواند، از جمله ایالات متحده و اسرائيل بسته است.
در پی این اقدام ایران، دونالد ترمپ رئيس جمهور ایالات متحده اعلام کرد که نیروهای امریکا به محاصره دریایی بندرهای ایران خواهد پرداخت؛ اقدامی که تاکنون ادامه دارد.
ترمپ روز گذشته هنگام بازگشت از چین به امریکا به خبرنگاران گفت که این تنگه با ادامه محاصره دریایی که ایران روزانه به طور میانگین حدود ۵۰۰ میلیون دالر، از این رهگذر زیان میبیند، در نهایت باز خواهد شد و در این خصوص، به کمک چین نیازی ندارد.
با این حال شبکه خبری الجزیره اخیراً به نقل از مقامهای ایرانی گزارش داده است که تهران پیامهایی از سوی واشنگتن دریافت کرده است که تمایل امریکا برای انجام دور جدید مذاکرات را نشان میدهد؛ مذاکراتی که منجر به پایان دادن به جنگ شود.
بر بنیاد این گزارش، اما بنبست بر سر مواد غنیشده اورانیوم همچنان پابرجاست و دو طرف تاکنون در این خصوص به توافقی دست نیافتهاند.
