غرب آسیا

ترمپ: پاسخ ایران به طرح پیشنهادی قابل قبول نیست

دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، در نشست خبری در کاخ سفید

دونالد ترمپ، رئيس جمهور ایالات متحده، می‌گوید که پاسخ ایران به طرح پیشنهادی امریکا برای پایان جنگ را خوانده و برای قابل قبول نیست.

او در تازه‌ترین مورد در تروث‌سوشیال نوشته است: «من همین اکنون پاسخ به اصطلاح نمایندگان ایران را خواندم. من آن را دوست ندارم؛ کاملاً غیرقابل قبول! از توجه شما به این موضوع متشکرم.»

تاکنون جزئیاتی از این پاسخ ایران و طرح پیشنهادی ایالات متحده برای پایان جنگ پخش نشده‌اند و روشن نیست که اخیراً خواست‌های دو طرف چه بوده‌اند.

اما پیش از این الجزیره گزارش داد که شش مورد کلیدی اختلافی، از جمله برنامه هسته‌ای ایران، ذخیره‌ اورانیوم این کشور، تنگه هرمز، دارایی‌های مسدودشده ایران، پرداخت غرامت جنگی و نفوذ منطقه‌ای ایران، مانع رسیدن به یک توافق میان واشنگتن و تهران شده است.

با این حال ترمپ پیش از این از سیاست‌های دولت‌های پیشین امریکا در برابر ایران به تندی انتقاد کرد و گفت که ایران پس از این در دوره ریاست‌جمهوری او نخواهد خندید و مانند گذشته از وضعیت روابط با واشنگتن بهره‌برداری نخواهد کرد.

آقای ترمپ این سخنان را در پیامی در شبکه اجتماعی «تروت سوشیال» منتشر کرد و ایران را متهم کرد که به گفته او، برای ۴۷ سال از تعاملات و مذاکرات با ایالات متحده و دیگر کشورها «سوءاستفاده» کرده است.

او در این پیام بار دیگر به باراک اوباما، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، حمله کرد و ادعا کرد که در دوره اوباما، سیاست خارجی واشنگتن در قبال ایران به شکل قابل توجهی نرم‌تر شد و این کشور از امتیازهای مالی و سیاسی گسترده برخوردار گردید.

رئيس جمهور امریکا همچنین ادعا کرد که در آن دوره، میلیاردها دالر و همچنین مبالغی که او آن را «پول نقد» توصیف کرد، در قالب توافق‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای به ایران منتقل شد. او این موضوع را «اشتباه بزرگ» سیاست خارجی امریکا خوانده است.

او همچنین گفت که این سیاست‌ها باعث شد ایران در منطقه تقویت شود و از نظر اقتصادی و سیاسی وضعیت بهتری پیدا کند، در حالی که به باور او این روند به ضرر متحدان ایالات متحده تمام شده است.

ترمپ در بخش دیگری از پیام خود، جو بایدن، رئیس‌جمهور پیشین امریکا، را نیز هدف انتقاد قرار داد و او را ادامه‌دهنده همان سیاست‌هایی دانست که به گفته او در گذشته در قبال ایران «ضعیف» بوده‌اند.

او تأکید کرد که در صورت ادامه سیاست‌های فعلی، ایران همچنان از فرصت‌ها برای پیشبرد اهداف خود استفاده خواهد کرد، اما در دوره او چنین وضعیتی تکرار نخواهد شد.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شوند که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن همچنان بر سر برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌ها و نقش منطقه‌ای این کشور ادامه دارد.