مهاجرت

سناتور امریکا: بازگرداندن پناهجویان به افغانستان آنان را در معرض خطر طالبان قرار می‌دهد

عکس از آرشیف

جین شاهین، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای امریکا، در نامه‌ای به مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده، هشدار داده است که بازگرداندن پناهجویان به افغانستان می‌تواند آنان را در معرض خطر جدی پیگرد و آزار طالبان قرار دهد.

او در این نامه از وزارت خارجه امریکا خواسته است تا «متحدان افغان» امریکا را به جای انتقال به کشورهای ثالث، در ایالات متحده اسکان دهد.

خانم شاهین نگرانی خود را از برنامه دولت امریکا برای بستن اردوگاه «السلیه» در قطر و انتقال بیش از ۱۱۰۰ شهروند افغانستان به کشورهای دیگر ابراز کرده است.

به گفته او، بیش از ۸۰۰ پناهجوی واجد شرایط در این اردوگاه حضور دارند که حدود نیمی از آنان زنان و کودکان هستند.

همچنین شماری از این افراد اعضای خانواده نیروهای وزارت دفاع امریکا و زنان افسر پیشین نیروهای امنیتی افغانستان می‌باشند.

این سناتور امریکایی تاکید کرده است که شهروندان افغانستان که در کنار نیروها و پرسنل امریکایی کار کرده‌اند، باید از طریق برنامه پذیرش پناهندگان امریکا یا آزادی مشروط بشردوستانه وارد ایالات متحده شوند.

شاهین در بخشی از نامه خود گفته است که عمل نکردن به تعهدات امریکا در برابر متحدان افغان، اعتماد و همکاری شرکای آینده واشنگتن را تضعیف خواهد کرد.

او همچنین از سیاست دولت دونالد ترمپ در اولویت دادن به اسکان سفیدپوستان افریقای جنوبی انتقاد کرده و پرسیده است چرا برای شهروندان افغانستان که به گفته او «واقعاً در معرض خطر» قرار دارند، استثنا قائل نمی‌شود.

این سناتور از وزارت خارجه امریکا خواسته است تا در تصمیم انتقال شهروندان افغانستان به کشورهای ثالث بازنگری کرده و زمینه اسکان آنان را در ایالات متحده فراهم کند.