جهان

روسیه خواستار تخلیه دیپلمات‌ها از کی‌یف شد

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه

روسیه از کشورهای خارجی خواسته است که در پی هشدارها درباره احتمال تشدید تنش‌ها، دیپلمات‌های خود را از کی‌یف خارج کنند.

این درخواست در حالی مطرح می‌شود که مسکو از احتمال حمله متقابل در صورت هدف قرار گرفتن مراسم ۹ می در این کشور سخن گفته است.

به گزارش خبرگزاری تاس، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، گفته است که مسکو از دولت‌ها و سازمان‌های خارجی می‌خواهد «با حداکثر مسئولیت» به هشدارهای امنیتی توجه کرده و کارکنان دیپلماتیک و شهروندان خود را از شهر کی‌یف تخلیه کنند.

خانم زاخارووا گفته است این اقدام در پی بیانیه وزارت دفاع روسیه در چهارم ماه می صورت می‌گیرد؛ بیانیه‌ای که به گفته او در واکنش به «تهدیدهای مطرح‌شده از سوی اوکراین» درباره هدف قرار دادن مسکو در جریان مراسم روز پیروزی صادر شده است.

روسیه هشدار داده است که در صورت هرگونه تلاش برای برهم زدن مراسم ۹ می در مسکو، نیروهای این کشور ممکن است «پاسخ نظامی» بدهند که به گفته مقام‌های روسی، می‌تواند مراکز تصمیم‌گیری در کی‌یف را نیز هدف قرار دهد.

در همین حال، سخنگوی وزارت خارجه روسیه به اظهارات ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، در جریان یک نشست بین‌المللی اشاره کرده و آن را «تهدیدآمیز» توصیف کرده است. او همچنین گفته است که کشورهای اروپایی حاضر در آن نشست واکنشی به این گفته‌ها نشان نداده‌اند.

وزارت دفاع روسیه همچنین گفته‌است که به مناسبت سالگرد پیروزی در جنگ جهانی دوم، آتش‌بس موقتی برای روزهای ۸ و ۹ می در نظر گرفته شده و ابراز امیدواری کرده است که اوکراین نیز از این اقدام پیروی کند. با این حال، این وزارتخانه هشدار داده که در صورت وقوع حمله‌ها، نیروهای روسی «اقدامات لازم» را برای تأمین امنیت انجام خواهند داد.

مقام‌های اوکراینی تاکنون به این گفته‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.