دنیس کویل، پژوهشگر امریکایی که ۱۴ ماه را در بازداشت طالبان سپری کرده بود، میگوید که بازداشت او انگیزه سیاسی داشته و با وجود ماهها اسارت، «هرگز به جرمی» متهم نشده است.
کویل ۶۴ ساله در نخستین گفتوگوی خود پس از آزادی با شبکه «نیوزنیش» گفته است که طالبان در جنوری ۲۰۲۵ به آپارتمانش در کابل رفتند و او را بازداشت کردند.
به گفته او، حدود ۱۰ عضو استخبارات طالبان وارد خانهاش شدند، چشمانش را بستند و سپس او را به مکان دیگری انتقال دادند.
کویل که از سال ۲۰۰۸ برای آموزش زبان و انجام پژوهش به افغانستان رفتوآمد داشت، گفته است که ۱۱ روز پس از بازداشت، یکی از بازپرسهای طالبان به او گفته بود: «این موضوع مدت زیادی طول خواهد کشید؛ نه چند ماه، بلکه سالها.»
او افزوده است: «حتی طبق قانون افغانستان، فرد باید ظرف چند هفته متهم شود، اما من هرگز به چیزی متهم نشدم.»
به گفته کویل، در ماههای نخست اسارت اجازه تماس مستقیم با خانوادهاش را نداشت و نخستین ارتباطش با خانواده در ماه پنجم بازداشت و از طریق نامهای از خواهرش برقرار شد.
او گفته است که توانست در پاسخ، نامهای برای خانوادهاش بنویسد تا از زنده بودنش اطمینان حاصل کنند.
کویل افزوده است که دوران اسارتش میان بازجوییهای تهدیدآمیز، زندان و انتقال به یک خانه دورافتاده بود.
او گفته است که مدتی را نیز در زندان سپری کرده است.
این پژوهشگر امریکایی گفته است که با وجود شرایط دشوار، برخی از نگهبانان و مقامهای طالبان با او «رفتار همدلانه» داشتند.
او گفته است که پس از حدود ۹ ماه اسارت، یک مقام ارشد طالبان از او پرسید که چه چیزی میخواهد و او نیز درخواست تماس با مادر ۸۳ سالهاش را مطرح کرد.
کویل افزوده است: «به او گفتم ۲۷۰ روز است که با مادرم صحبت نکردهام. او سرش را پایین انداخت و گفت شاید بتوانیم این کار را انجام دهیم.»
به گفته او، سه روز بعد توانست با خانوادهاش تماس بگیرد.
کویل همچنین گفته است که در روز آزادی، رئیس زندان وسایل شخصی و تجهیزات دیجیتالیاش را به او بازگرداند و گفت: «وسایلت را جمع کن، یک ساعت دیگر به فرودگاه میرویم.»
او در ۲۴ مارچ ۲۰۲۶ و پس از میانجیگری دیپلماتها و برخی کشورهای منطقه از بند طالبان آزاد شد.
مالی لانگ، خواهر دنیس کویل، در این گفتوگو از دونالد ترمپ و مقامهای دولت ایالات متحده به دلیل تلاش برای آزادی برادرش قدردانی کرده است.
در همین حال، مارکو روبیو، وزیر خارجه ایالات متحده، افغانستان را در فهرست «حامیان بازداشتهای غیرقانونی» قرار داده است.
بر بنیاد گزارش، دولت امریکا باور دارد که طالبان هنوز دستکم دو شهروند امریکایی دیگر را از جمله محمود حبیبی، شهروند امریکایی-افغان که در سال ۲۰۲۲ ناپدید شد، و پاول اوربی جونیور، نویسنده امریکایی که آخرین بار در سال ۲۰۱۴ در افغانستان دیده شده بود را در بازداشت نگه داشتهاند.
