احمد شریف چودری، سخنگوی ارتش پاکستان ادعا کرده است که افغانستان از سوی هند بهعنوان پایگاه عملیاتی «هراسافکنی» مورد استفاده قرار میگیرد و بخشی از ناامنیها در پاکستان به این موضوع وابسته است.
او این گفتهها را روز پنجشنبه، در یک نشست خبری در اسلامآباد مطرح کرده و با نمایش آمار و ویدیوهایی روی صفحه، مدعی شده است که پس از عملیات نظامی «مارکا-ای-حق»، وضعیت امنیتی پاکستان تغییر کرده است.
به گفته چودری، پاکستان پس از این عملیات شاهد افزایش رویدادهای امنیتی و آنچه او «رویدادهای هراسافکنانه» خوانده، بوده است.
او افزوده است که در ماه اکتوبر، ارتش پاکستان در خاک افغانستان اقداماتی را علیه زیرساختهای مرتبط با هراسافکنی انجام داده و پس از آن، میزان این رویدادها کاهش یافته است.
او همچنین بار دیگر ادعا کرده است که هند در پشت برخی از حملهها در داخل پاکستان قرار دارد و گفته است: «هند پس از عملیات مارکا-ای-حق با چه کسانی تماس گرفته است؛ با نمایندگان طالبان در افغانستان.»
درگیریهای اخیر میان پاکستان و طالبان بیشترین آسیب را به غیرنظامیان وارد کرده است.
بر بنیاد گزارشهای ملل متحد، تنها در حمله هوایی ارتش پاکستان بر مرکز درمانی «امید» در کابل، بیش از ۲۰۰ غیرنظامی جان باختهاند.
همزمان با شدت تنشها و هشدار های ارتش پاکستان از بهر ادامه عملیات نظامی در خاک افغانستان، رسانههای پاکستانی گزارش دادهاند که بزرگان قومی بخشهای مرزی افغانستان و پاکستان یک توافقنامه صلح و آتشبس را بدون حضور طالبان امضا کردهاند.
چودری در جریان این نشست، کلیپهایی از رسانههای هندی نیز پخش کرده و گفته است که مقامهای هند «در فضای سیاسی و نظامی پاکستان وسواس دارند».
او در این نشست به عملیات «مارکا-ای-حق» نیز اشاره کرد که مقامهای پاکستانی آن را بخشی از تلاش برای مدیریت تهدیدات امنیتی و تنشهای مرزی عنوان میکنند.
تنش میان هند و پاکستان پس از حملهای در ۲۲ اپریل ۲۰۲۵ در منطقه پاهالگام آغاز شد که در آن ۲۶ تن کشته شدند.
هند پاکستان را مسئول این حمله دانست، اما اسلامآباد این اتهام را رد کرد.
در ادامه، هند در ۲۳ اپریل اقداماتی از جمله تعلیق توافق آبهای سند، لغو ویزه برای شهروندان پاکستانی، بستن گذرگاه مرزی واگه–عطاری و کاهش سطح روابط دیپلماتیک را اعلام کرد.
تنشها سپس در ماه می ۲۰۲۵ با حملههای موشکی به برخی مناطق تحت کنترول پاکستان شدت گرفت.
