مارکو روبیو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، گفته است که این کشور تنها قدرتی است که توانایی بازگشایی تنگه هرمز را دارد.
او این گفتهها را در جریان سخنرانی درباره طرحی موسوم به «پروژه آزادی» در کاخ سفید مطرح کرده است.
آقای روبیو گفت که ایالات متحده درخواستهای عمومی و خصوصی متعددی از کشورهای مختلف برای کمک به خروج کشتیهای سرگردان از تنگه هرمز دریافت کرده است.
به گفته او، این پروژه نخستین گام برای بازگشایی این مسیر حیاتی و پایان دادن به آنچه «آخرین اقدام آتشافروزی اقتصادی ایران» خواند، به شمار میرود.
وزیر امور خارجه امریکا همچنین افزود که دونالد ترمپ، رئیسجمهور، به این درخواستها پاسخ داده و برای اجرای این طرح اقدام کرده است.
آقای روبیو تأکید کرد: «ما این کار را نه تنها به این دلیل که از ما خواسته شده، بلکه به این دلیل انجام میدهیم که تنها کشوری هستیم که میتوانیم چنین کاری را انجام دهیم.»
او در ادامه توضیح داد که «پروژه آزادی» با هدف کمک به کشتیهایی راهاندازی شده که به گفته او در تنگه هرمز «منزوی و آسیبپذیر» باقی ماندهاند.
روبیو ادعا کرده است که این کشتیها در معرض «دزدی دریایی» از سوی ایران قرار دارند.
آقای روبیو با اشاره به وضعیت این کشتیها گفت: «اینها رهگذران بیگناه هستند؛ کشورها و کشتیهایی که هیچ ارتباطی با این بحران ندارند اما در این میان گرفتار شدهاند.»
او همچنین افزود که سرنشینان این کشتیها در شرایط دشوار انسانی، از جمله انزوا و کمبود امکانات، قرار دارند.
