وزارت جنگ ایالات متحده (پنتاگون) گفتهاست که آتشبس با ایران همچنان برقرار است، اما هشدار داده که خطر تشدید تنش در منطقه همچنان وجود دارد و وضعیت میتواند به سرعت تغییر کند.
پیت هگست، وزیر جنگ ایالات متحده، امروز سهشنبه، در پنتاگون به خبرنگاران گفت: «آتشبس تمام نشده است» و تأکید کرد که تصمیم نهایی درباره هرگونه نقض احتمالی این توافق بر عهده دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده، خواهد بود.
او افزود که در حال حاضر آتشبس پابرجاست، اما وضعیت منطقه بهگونهای است که واشنگتن آن را از نزدیک زیر نظر دارد.
آقای هگست همچنین از ایران خواست در اقدامات خود احتیاط کرده و از هرگونه اقدامی که ممکن است به درگیری دوباره منجر شود، خودداری کند.
به گفته او، با وجود توافق آتشبس که در ۸ اپریل و با میانجیگری پاکستان برقرار شده بود، همچنان حوادث پراکنده و تنشهای محدود در منطقه ادامه دارد.
در همین حال، تنشها در خلیج فارس پس از تبادل آتش میان نیروهای امریکایی و ایران و تلاشها برای کنترول تنگه هرمز، فشار بیشتری بر این آتشبس شکننده وارد کرده است.
پنتاگون تأکید کرده است که ایالات متحده روند تحولات را بهگونه جدی دنبال میکند و هرگونه تشدید درگیری میتواند این وضعیت شکننده را به خطر بیندازد.
