مهاجرت

ملل متحد: در سه ماه بیش از ۵۵۰۰۰ مهاجر از پاکستان اخراج شده‌اند

عکس از مهاجران آزاد شده از زندان‌های پاکستان در گذرگاه‌ مرزی سپین بولدک. آرشیف

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهجویان می‌گوید که از اول جنوری تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۶ میلادی، ۵۵۲۰۲ مهاجر افغانستان از پاکستان اخراج شده‌اند.

به گفته این نهاد، از این میان ۵۱ درصد آنان مرد و ۴۹ درصد دیگر آنان زن بوده‌اند که شامل ۱۳۰۸۶خانواده می‌شوند.

این نهاد افزوده که ۳۵ درصد این مهاجران اخراج‌شده در ننگرهار، ۲۵ درصد در کابل، ۸ درصد در کنر، ۷ درصد در لوگر و ۶ درصد آنان در لغمان جابه‌جا شده‌اند.

این در حالی است که اخیراً سازمان بین‌المللی مهاجرت گفته است که روند بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان به افغانستان در نیمه دوم ماه اپریل به‌گونه کم پیشینه افزایش یافته است، چنانچه در این مدت بیش از ۱۲۷۰۰۰ تن به کشور بازگشته‌اند.

این نهاد گفت که این رقم نسبت به دوره مشابه در سال گذشته افزایش دو برابری را نشان می‌دهد و در این مدت، ۱۶۸۱۹ خانواده نیز شامل این بازگشت‌ها بوده‌اند.

یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد که مرزهای جنوبی و شرقی افغانستان در این مدت با فشار شدید روبه‌رو بوده‌اند. بر بنیاد این آمار، بازگشت مهاجران از پاکستان ۱۱۷ درصد افزایش یافته و گذرگاه تورخم با ورود بیش از ۹۰۰۰۰ تن، شلوغ‌ترین روزهای خود را تجربه کرده است.

همزمان، روند بازگشت از ایران نیز افزایش چشمگیری داشته و با رشد ۱۴۲ درصدی، حدود ۳۵۰۰۰ تن از این کشور وارد افغانستان شده‌اند.