وزارت جنگ ایالات متحده امریکا گفته که قرار است این کشور ۵ هزار نیروی نظامی خود را از آلمان خارج کند.
این تصمیم بخشی از بازنگری در حضور نظامی امریکا در اروپا عنوان شده و قرار است ظرف ۶ تا ۱۲ ماه آینده عملی شود.
پنتاگون روز جمعه با نشر بیانیهای گفته است که این تصمیم از سوی پیت هگست، وزیر جنگ، گرفته شده و پس از بررسی وضعیت نیروهای امریکا در اروپا و ارزیابی نیازهای عملیاتی اتخاذ شده است.
در این بیانیه که از سوی شان پارنل، سخنگوی پنتاگون منتشر شده، آمده است که کاهش نیروها بخشی از «تنظیم مجدد حضور نظامی امریکا بر اساس شرایط میدانی و الزامات امنیتی» است.
این اعلام تنها یک روز پس از گفتههای دونالد ترمپ منتشر شده است؛ گفتههای که در آن او تهدید کرده بود ممکن است حضور نظامی امریکا در آلمان کاهش یابد و همزمان از مقامهای آلمانی انتقاد کرده بود.
تنشها پس از آن افزایش یافت که فریدریش مرتس، نخست وزیر آلمان گفته بود امریکا از سوی ایران «تحقیر» شده است؛ موضوعی که با واکنش تند ترمپ روبهرو شد.
ترمپ نخست وزیر آلمان را به ناآگاهی و «بیاثر بودن» متهم کرده بود.
در همین حال، گزارشها حاکی است که یک مقام ارشد پنتاگون نیز گفتههای اخیر برخی مقامهای آلمانی را «غیرسازنده» توصیف کرده است.
مقامهای ارشد نظامی آلمان به رسانهها گفتهاند که از این تصمیم واشنگتن تا حدی شگفتزده شدهاند، بهویژه در حالیکه پیشتر گفتوگوها در پنتاگون «سازنده» توصیف شده بود.
با این حال، یوهان وادفول گفته است که کشورش برای احتمال کاهش نیروهای امریکایی آماده است و این موضوع در چارچوب همکاریهای ناتو در حال بررسی است.
او در عین حال تأکید کرده که برخی پایگاههای کلیدی امریکا در آلمان، از جمله رامشتاین، نقش غیرقابل جایگزین دارند.
حضور گسترده نظامی امریکا در آلمان
ایالات متحده از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بیشترین حضور نظامی خود در اروپا را در آلمان حفظ کرده است.
بر اساس آمار، تا دسمبر ۲۰۲۵ بیش از ۳۶۰۰۰ نیروی فعال امریکایی در این کشور مستقر بودهاند.
پایگاه هوایی رامشتاین در جنوب غربی آلمان، به عنوان بزرگترین پایگاه نیروی هوایی امریکا در خارج از این کشور شناخته میشود و همچنین مقر فرماندهیهای مهم نظامی امریکا در اروپا و افریقا در آلمان قرار دارد.
پس از آلمان، بریتانیا و ایتالیا از دیگر کشورهایی هستند که بیشترین حضور نیروهای امریکایی در اروپا را میزبانی میکنند.
