دونالد ترمپ، رئیسجمهور ایالات متحده امریکا، میگوید اگر ایران خواهان پایان دادن به تنشها و آغاز گفتوگو است، میتواند مستقیماً با واشنگتن تماس بگیرد.
ترمپ در مصاحبهای با فاکس نیوز گفته است: «اگر آنها (ایران) میخواهند صحبت کنند، میتوانند پیش ما بیایند یا با ما تماس بگیرند. شما میدانید که تلفن وجود دارد. ما خطوط تلفن امن و خوبی داریم.»
او همچنین افزوده که این گزینه را بهجای اعزام هیئت مذاکرهکننده به یک سفر طولانی انتخاب کرده است.
ترمپ بدون ارائه جزئیات زمانی این تماسها گفت: «ما همه کارتها را داریم. اگر آنها میخواهند صحبت کنند، میتوانند پیش ما بیایند یا با ما تماس بگیرند.»
بر اساس گزارشها، گفتوگوهای اخیر میان طرفهای مرتبط با ایران و امریکا در پاکستان با ابهام روبهرو شده است.
گفته میشود پس از خروج عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، از پاکستان، این روند با بنبست مواجه شده است.
ترمپ پیشتر گفته بود که به نمایندگان خود دستور داده است سفر برنامهریزیشده به اسلامآباد را لغو کنند.
رئیسجمهور امریکا در بخش دیگری از این مصاحبه، از ناتو نیز انتقاد کرده و گفته است که از این اتحاد نظامی «بسیار ناامید» است.
او تأکید کرده که کشورهای عضو در برخی موارد به درخواستهای امریکا برای همکاری توجه نکردهاند.
ترمپ گفته است: «ما سالها برای آنها هزینه کردهایم، اما وقتی ما نیاز به کمک داشتیم، آنها آنجا نبودند.»
ترمپ در ادامه اظهار کرده است که به باور او جنگ مرتبط با ایران «بهزودی پایان خواهد یافت» و امریکا در این روند «پیروز» خواهد شد.
او همچنین گفته است برخی طرفها در تعامل با ایران «منطقی» هستند و برخی دیگر نه، و ابراز امیدواری کرده که ایران «تصمیم درست» بگیرد.
با این همه، خبرگزاری تسنیم گزارش داده است که بازگشت عباس عراقچی به پاکستان ارتباطی با مذاکرات ندارد و این سفر در چارچوب ادامه رایزنیهای سیاسی و منطقهای انجام شده است.
