منابع میگویند که پاکستان شب گذشته بخشهایی از اسعدآباد، مرکز کنر را هدف حملههای موشکی قرار داده است.
به گفته منبع، این حملهها بهگونه پیهم در چندین بخش این شهر صورت گرفته، اما تاکنون گزارشی از تلفات منتشر نشده است.
منابع میگویند که این حملهها در حالی انجام شده که در روزهای اخیر نیز چندین منطقه، بهویژه در ولایت کنر، هدف حملههای موشکی و توپخانهای پاکستان قرار گرفتهاند. طالبان تا کنون در مورد جزئیات حملههای تازه واکنشی نشان ندادهاند.
همزمان، سازمان ملل متحد از هدف قرار گرفتن برخی زیرساختهای غیرنظامی در کنر خبر داده است. این نهاد میگوید که در روزهای اخیر یک مکتب، یک مرکز بهداشتی و یک برج مخابراتی در ولسوالی دانگام این ولایت آسیب دیدهاند.
استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، در این باره گفته است:«گزارشها از ادامه گلولهباران خمپارهای فرامرزی میان افغانستان و پاکستان حکایت دارد. گلولهباران در روزهای اخیر به یک مکتب، یک مرکز بهداشتی و یک برج مخابراتی در ولسوالی دانگامِ ولایت کنر آسیب رسانده است. هیچ مورد تلفات جانی گزارش نشده، اما شریکان ما هشدار میدهند که جوامع محلی بهشدت دچار اضطراب و نگرانی شدهاند.»
ملل متحد گفته است که غیرنظامیان و زیرساختهای غیرنظامی، از جمله مکتبها و مراکز بهداشتی، باید در همه زمانها محافظت شوند و هرگز نباید هدف قرار گیرند؛ اصلی که در حقوق بینالملل بشردوستانه نیز تصریح شده است.
با این حال، در جریان تنشهای اخیر میان پاکستان و طالبان، گزارشهایی از هدف قرار گرفتن زیرساختهای غیرنظامی و افزایش تلفات غیرنظامیان منتشر شده است. طالبان ادعا کردهاند که نزدیک به ۸۰۰ غیرنظامی در حملههای پاکستان کشته شدهاند.
با وجود کاهش نسبی درگیریها، حملههای فرامرزی همچنان ادامه دارند. مذاکرات ارومچی میان دو طرف نیز نتوانست به آتشبس منجر شود؛ این در حالی است که چهار دور مذاکرات پیشین در دوحه، استانبول و ریاض دستکم به برقراری آتشبسهای موقت انجامیده بود.
