ضمیر کابلوف، نماینده ویژه رئیسجمهور روسیه در امور افغانستان، گفته است که مسکو امکان حل تنش میان طالبان و پاکستان را در قالب یک چارچوب چهارجانبه با حضور چین بررسی میکند، اما این امر مشروط به درخواست رسمی هر دو طرف است.
آقای کابلوف روز چهارشنبه به خبرگزاری ایزویستیا گفته که روسیه آماده ایفای نقش میانجی است، مشروط بر آنکه هم طالبان و هم اسلامآباد چنین درخواستی را مطرح کنند. او افزوده است که سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، نیز پیشتر بر آمادگی مسکو برای تسهیل گفتوگوها تأکید کرده است.
با این حال، به گفته او، تاکنون هیچیک از طرفها بهطور رسمی از روسیه درخواست میانجیگری نکردهاند. کابلوف در این زمینه گفته است که به نظر میرسد دو طرف هنوز ظرفیت ادامه تنش از راههای غیردیپلماتیک را دارند.
در همین حال، پیشتر در شهر ارومچی چین، گفتوگوهایی میان نمایندگان طالبان و پاکستان با میانجیگری پکن برگزار شده بود.
بر بنیاد اعلام وزارت خارجه چین، دو طرف در این نشست بهطور لفظی تعهد کردند که از اقداماتی که منجر به تشدید تنش میشود، خودداری کنند.
با وجود این تلاشها، چشمانداز کاهش تنش میان طالبان و پاکستان همچنان نامشخص باقی مانده است.
پیش از این رسانههای پاکستانی گزارش دادهاند که پاکستان در مذاکرات ارومچی از طالبان خواسته که تحریک طالبان پاکستان (تیتیپی) را بهعنوان یک گروه هراسافکن به رسمیت شناخته، زیرساختهای آن را از بین ببرند و شواهد قابل راستیآزمایی در این زمینه ارائه کنند.
بر بنیاد گزارش اکسپرس تریبون، این خواستهها از محورهای اصلی مذاکرات میان نمایندگان طالبان و پاکستان است که در شهر ارومچی چین برای کاهش تنشهای مرزی برگزار شد.
در واکنش به این گفتهها محمد نعیم وردک، معاون اداری و مالی وزارت خارجه طالبان، گفت که موقف «غیرمنطقی» پاکستان و تأکید آن بر «مسائل امنیتی داخلی» این کشور باعث شد که گفتگوها میان دو طرف در ارومچی چین بدون کدام نتیجهای پایان یابد.
معاون اداری و مالی وزارت خارجه طالبان گفته است: «پاکستان میخواهد مسائل امنیتی داخلی (خود) را به افغانستان منتقل کند و از مسئولیتهای موجود خود در قبال مردم و کشورش خود را کنار بکشد.»
این در حالی است که گفتگوهای صلح و کاهش تنش میان هیئتهای طالبان و پاکستان پس از یک هفته، ۱۹ حمل در شهر ارومچی چین، بدون کدام نتیجه مشخص پایان یافت.
