رمضان قدیروف، رهبر جمهوری چچن، گفته است که تمایلی به ارائه کمک نظامی به ایران در تقابل با ایالات متحده و اسرائیل نداشته است.
آقای قدیروف در پیامی در تلگرام گفته است که فرستادن نیروهای چچنی به ایران تنها در صورتی ممکن بود که تهران «به کشورهای همسایه و غیرنظامیان حمله نمیکرد.»
او در بخشی از سخنانش با اشاره به حملههای ایران به کشورهای حوزه خلیج فارس گفته است: «آنها علیه برادران ما نیز میجنگند.»
قدیروف افزوده است که «دیدن آسیب رسیدن به غیرنظامیان و شهروندان کشورهای دیگر» برایش قابل قبول نیست و همین موضوع دلیل اصلی تصمیم او بوده است.
رهبر چچن همچنین گفته است که اگر چنین حملههای صورت نمیگرفت، احتمال فرستادن نیرو برای دفاع از ایران در برابر حملههای امریکا «کاملاً واقعی» بود، اما او جزئیاتی درباره نوع یا شمار این نیروها ارائه نکرده است.
این در حالی است که پیشتر آپتی علاءالدینوف، فرمانده واحد ویژه «احمد» و از مقامهای وزارت دفاع روسیه، از آمادگی برای مشارکت در جنگ در حمایت از ایران سخن گفته بود.
جنگ امریکا و اسرائیل در برابر ایران که به کشته شدن علی خامنهای، رهبر جمهوری اسلامی انجامید روز چهارشنبه هفته گذشته باپادرمیانی پاکستان برای دو هفته متوقف شد.
قرار است هیئتهای دو کشور درباره موضوعات مورد مناقشه در اسلامآباد، پایتخت پاکستان، گفتگو کنند.
ایران در هنگام رویارویی نظامی با امریکا و اسرائیل به شماری از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، بحرین، امارات متحده عربی و قطر حملههای موشکی کرد.
چچن، جمهوری مسلمان نشین روسیه، سالها با این کشور بر سر خودمختاری جنگهای سختی انجام داد.
نیروهای چچنی، زمانی در سالهای جنگ سرد به نیروهای مخالف حکومت افغانستان نیز کمک میکردند.
