اقتصاد

اتاق‌های تجارت افغانستان و ازبیکستان روی ایجاد شورای مشترک بازرگانی توافق کردند

اتاق‌های تجارت افغانستان و ازبیکستان روز گذشته در نشستی توافق‌نامه‌ای را برای ایجاد یک شورای مشترک تجارتی امضا کردند. به گفته اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان، هدف این توافقنامه تقویت روابط اقتصادی میان دو کشور است.

اتاق تجارت همچنین گفته که این توافق‌نامه روز پنج‌شنبه در نخستین نشست شورای تجارتی افغانستان–ازبیکستان در تاشکند به امضا رسید.

کریم هاشمی، رئیس این اتاق، این شورا را یک ابتکار راهبردی و «سازوکار عملی» برای حل چالش‌ها، تسریع همکاری‌ها و تبدیل ظرفیت‌های موجود به فرصت‌های اقتصادی توصیف کرده است.

او گفته که این شورا می‌تواند با افزایش حجم تجارت، بهبود دسترسی به بازارها و گسترش همکاری در بخش‌هایی مانند ترانزیت، انرژی، زراعت و صنعت، به رشد اقتصادی دو کشور کمک کند.

آقای هاشمی همچنین به موقعیت جغرافیایی افغانستان به‌عنوان پل ارتباطی میان آسیای مرکزی و جنوبی اشاره کرده و گفته است که این موقعیت می‌تواند مکمل ظرفیت‌های صنعتی ازبیکستان باشد و زمینه ادغام بیشتر منطقه‌ای را فراهم کند.

در همین حال، داورون وخابوف، رئیس اتاق تجارت و صنعت ازبیکستان، این ابتکار را گامی مهم در نهادینه‌سازی همکاری‌های اقتصادی دانسته است. او گفته است این شورا می‌تواند به شناسایی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری کمک کند و ابراز امیدواری کرده که حجم تجارت دوجانبه از حدود ۱.۶۸ میلیارد دالر به ۵ میلیارد دالر در سال‌های آینده افزایش یابد.

مقام‌های اتاق‌های تجارت دو کشور همچنین درباره تسهیل فعالیت‌های تجارتی، از جمله برگزاری نمایشگاه‌های مشترک و ایجاد دفترهای نمایندگی اتاق‌های تجارت در کشورهای یکدیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

در بیانیه آمده که در این نشست اعضای شورای تازه معرفی شده و دو طرف توافق کردند که برای پشتیبانی از فعالیت‌های این شورا، دفترهایی را در تاشکند و افغانستان ایجاد کنند.