افغانستان

رئیس وزیران طالبان: حل مشکلات منطقه از طریق تفاهم و همکاری ممکن است

عکس از شبکه‌های اجتماعی: رییس‌وزیران طالبان

محمد حسن آخند، رئیس وزیران طالبان، در گفتگوی تلفنی با داتو محمد انور ابراهیم، نخست وزیر مالیزیا، گفته است که حل مشکلات منطقه‌ از طریق تفاهم و همکاری متقابل امکان‌پذیر است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگویی طالبان به نقل از محمد حسن آخند روز پنجشنبه در اکس نوشته که طالبان با تعلیق عملیات دفاعی به درخواست دولت‌های عربستان سعودی، ترکیه و قطر در عید فطر گذشته، حسن نیت خود را نشان داده‌اند.

رئیس وزیران طالبان در این تماس تلفنی همچنین نگرانی خود را از افزایش تنش‌ها در منطقه در پی حمله‌های مشترک ایالات متحده و اسرائیل به ایران ابراز کرده است.

رئیس وزیران طالبان همچنین تأکید کرده که خشونت به نفع هیچ طرفی نیست و باید از اقداماتی که منجر به افزایش تنش‌ها می‌شود، اجتناب شود و مسائل منطقه‌ای از «طریق خرد و عقلانیت» حل شوند.

طالبان به نقل از نخست وزیر مالیزیا گفته‌اند که او با ابراز نگرانی از وضعیت منطقه، ابراز امیدواری کرده که توقف موقت خصومت‌ها بین طالبان و پاکستان ادامه یابد و مشکلات موجود از طریق تفاهم صمیمانه حل شوند.

او افزود که مالیزیا تلاش می‌کند از طریق تعامل مثبت با هر دو طرف نقش مؤثری در کاهش تنش‌ها ایفا کند.

نزدیک به یک ماه از حمله‌های ارتش پاکستان بر بیش از ده ولایت کشور به‌شمول کابل می‌گذرد.

حمله‌های که بربنیاد گزارش‌های ارایه شده از سوی ملل‌متحد، بیش‌تر در آن غیرنظامیان جان باخته‌ و زخمی‌ شده‌اند و یا آسیب مالی دیده‌اند.

با این‌حال، به‌دنبال آتش‌بس موقت میان دوطرف در روزهای عید، انتظارها و خواست‌ها بر دوام این آتش‌بس تا عید قربان نیز مطرح شده، اما سخنگوی طالبان در مورد این خواست‌ها و انتظارها گفته، آنان آغازگر جنگ نبوده و در حالت دفاعی قرار دارند.

به‌باور او این پیام بیش‌تر به پاکستان مربوط است.