دولت قطر از آزادی دنیس کویل، شهروند ایالات متحده که در زندان طالبان به سر میبرد استقبال کرده است.
دولت قطر این اقدام طالبان را نشانهای از «حسن نیت» در قبال جامعه بینالمللی دانسته است.
سفارت قطر در کابل در بیانیهای در شبکه اجتماعی اکس گفته است که این اقدام میتواند گامی مثبت در جهت بهبود تعامل با جامعه جهانی تلقی شود.
در این بیانیه آمده است که قطر از ایفای نقش در تلاشهای بشردوستانه و تسهیل روند آزادی این شهروند امریکایی خرسند است و بر ادامه حمایت خود از ابتکارات بینالمللی برای رسیدگی به بحرانها و درگیریها تأکید میکند.
دوحه همچنین گفته است که این کشور از تمامی تلاشهایی که به تقویت امنیت و ثبات در منطقه و جهان منجر شود، پشتیبانی میکند.
طالبان روز سهشنبه دنیس کویل، شهروند امریکایی را بیش از یک سال پس از نگهداشتن در بند و ظاهراً با نقشآفرینی زلمی خلیلزاد، نماینده پیشین امریکا در امور صلح افغانستان و پادرمیانی امارات متحده عربی و قطر آزاد کردند.
ظاهرا طالبان پس از آن به آزادی این شهروند امریکایی تن دادند؛ که امریکا، افغانستان را در فهرست کشورهای حامی بازداشتهای ناعادلانه قرار دادهاست.
وزارت خارجه ایالات متحده میگوید، اقدام طالبان گام مثبت است اما باید کارهای بیشتری، از جمله آزادی فوری محمود حبیبی، پاول اوربی و دیگر شهروندان امریکایی در بازداشت، انجام دهند.
این وزارت بار دیگر به طالبان هشدار داده که به رویه «دیپلماسی گروگانگیری» پایان دهند.
ایالات متحده، در ماه روان، افغانستان را شامل فهرست کشورهای حامی بازداشتهای ناعادلانه کرد.
بهدنبال این اقدام، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور گروگانها طالبان را تهدید کرد که یا زندانیان امریکایی را آزاد کنند ویا هم پس از ونزویلا و ایران، نوبت آنها خواهد بود.
با این حال، طالبان چند روز پس از تهدید امریکا یک شهروند امریکایی را آزاد کردند، در حالیکه در گذشته خواستار آزادی یک عضو ارشد القاعده از گوانتانامو در بدل آزادی گروگانهای امریکایی بودند.
