دو منبع آگاه که نام شان فاش نشده، روز سهشنبه به خبرگزاری رویترز گفتهاند که انتظار میرود وزارت جنگ ایالات متحده یا «پنتاگون» هزاران سرباز از لشکر ۸۲ هوابرد ارتش امریکا را به خاورمیانه اعزام کند.
این اقدام به تقویت گسترده ارتش ایالات متحده حتی در حالی که دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا، در مورد توافق احتمالی با تهران برای پایان دادن به جنگ صحبت میکند، میافزاید.
این خبرگزاری در ۱۸ مارچ گزارش داد که دولت ترمپ در حال بررسی اعزام هزاران سرباز امریکایی دیگر است؛ اقدامی که گزینههایی را شامل استقرار نیروها در داخل خاک ایران نیز میکند.
چنین تشدیدی میتواند به طور چشمگیری خطرات درگیری را که در حال حاضر در هفته چهارم خود است و بازارهای جهانی را آشفته کرده است، افزایش دهد.
این مقامهای امریکایی اما مشخص نکردند که این سربازان به کجای خاورمیانه خواهند رفت یا چه زمانی به منطقه خواهند رسید. این سربازان در فورت براگ، کارولینای شمالی مستقر هستند.
آنا کلی، معاون سخنگوی کاخ سفید، گفته است: «همانطوری که گفتیم، رئیس جمهور ترمپ همیشه تمام گزینههای نظامی را در اختیار دارد.»
یکی از منابع گفته است که هیچ تصمیمی برای اعزام نیرو به داخل ایران گرفته نشده است، اما آنها ظرفیت عملیاتهای احتمالی آینده در منطقه را افزایش خواهند داد.
یکی از منابع گفت که پنتاگون قرار است بین ۳۰۰۰ تا ۴۰۰۰ سرباز اعزام کند.
استقرار این سربازان پس از گزارش ۲۰ مارچ رویترز در مورد تصمیم ایالات متحده برای اعزام هزاران تفنگدار دریایی و دریانورد بر روی کشتی تهاجمی آبی-خاکی «یواساس بوکسر» به همراه واحد اعزامی تفنگداران دریایی و کشتیهای جنگی همراه آن به خاورمیانه صورت میگیرد.
پیش از اعزام نیروهای اضافی به منطقه، ۵۰۰۰۰ سرباز امریکایی در آنجا حضور داشتند. خبر تقویت نیروها تنها یک روز پس از آن منتشر شد که ترمپ تهدید به بمباران نیروگاههای ایران را به تعویق انداخته و گفته است که مذاکرات «سازندهای» با ایران انجام شده است.
اما پس از اظهار نظر ترمپ در روز دوشنبه هفته جاری، ایران هرگونه مذاکرهای را تکذیب کرد.
ایالات متحده از زمان آغاز عملیات نظامی این کشور و اسرائیل علیه ایران در ۲۸ فبروری تاکنون، به ۹۰۰۰ هدف در داخل ایران حمله کرده است.
