خاور میانه

پاکستان آماده میزبانی مذاکرات صلح ایران و امریکا شد

شهباز شریف نخست‌وزیر پاکستان در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد.

شهباز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، گفته است که کشورش آماده است در صورت توافق میان ایران و ایالات متحده، میزبان مذاکرات صلح میان دو طرف باشد.

او در شبکه‌های اجتماعی اکس نوشت: «پاکستان از تلاش‌های جاری برای پی‌گیری گفت‌وگو جهت پایان دادن به جنگ در خاورمیانه، به نفع صلح و ثبات در منطقه و فراتر از آن، استقبال و کاملاً حمایت می‌کند.»

نخست‌وزیر پاکستان افزود: «در صورت توافق ایالات متحده و ایران، پاکستان آماده و مفتخر است که میزبان تسهیل مذاکرات معنادار و قطعی برای حل و فصل جامع درگیری جاری باشد.»

در همین حال، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، گفته است که با دونالد ترمپ، رئیس جمهور امریکا امریکا، تماس تلفنی داشته و دو طرف «تبادل نظر مفیدی در مورد وضعیت غرب آسیا» انجام داده‌اند.

آقای مودی تأکید کرد که هر دو توافق کرده‌اند تا «در مورد تلاش‌ها برای صلح و ثبات» در منطقه در تماس باشند و بر اهمیت تضمین «باز، امن و قابل دسترس ماندن تنگه هرمز برای کل جهان» تأکید کردند.

همچنین، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، در گفت‌وگوی تلفنی با عباس عراقچی، همتای ایرانی خود، بر اهمیت آغاز روند صلح و استفاده از همه فرصت‌های گفتگو تأکید کرد.

عراقچی در این گفتگو تاکید کرده که «ایران به آتش‌بس جامع متعهد است، نه فقط یک آتش‌بس موقت»، و افزود که «هرمز به روی همه باز است و کشتی‌ها می‌توانند با خیال راحت از آن عبور کنند».

با این همه هلال احمر ایران نیز اعلام کرد که از آغاز جنگ، بیش از ۸۲ هزار واحد غیرنظامی در سراسر کشور آسیب دیده و ۲۸۱ بیمارستان، درمانگاه و داروخانه نیز هدف حمله‌های هوایی قرار گرفته‌اند.

تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد که ساختمان‌ها در پایتخت ایران، تهران، بیشترین آسیب را متحمل شده‌اند.