ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر ملل متحد برای افغانستان، در پیامی به مناسبت روز جهانی زن گفت که نظام مبتنی بر تبعیض جنسیتی طالبان در جهان امروز بیجوره است و بر حذف، جداسازی و سلطه بر زنان استوار شده است.
او تأکید کرد که طالبان طی چهار سال گذشته سیستمی از تبعیض، طرد و جداسازی جنسیتی را نهادینه کردهاند که هدف آن تسلط بر زنان و دختران است.
به گفته او این نظام هیچ مشابهی در جهان امروز ندارد.
بنت افزود که زنان و دختران افغانستان به همدردی یا کمکهای نمادین نیاز ندارند، بلکه خواستار احترام به حقوق خود، امکان زندگی به عنوان انسانهای برابر و حفظ کرامتشان هستند و انتظار دارند جامعه بینالمللی در برابر این نقض گسترده حقوق بشر موضع بگیرد.
به گفته بنت، زنان افغانستان با وجود محدودیتها و فشارهای شدید تسلیم نشدهاند. آنها در داخل کشور و در تبعید، مدارس زیرزمینی سازماندهی میکنند، شبکههای کمک متقابل راهاندازی میکنند، خدمات صحی ارائه میدهند و موارد نقض حقوق بشر را مستندسازی میکنند.
او از جامعه جهانی خواست منابع بیشتری در اختیار زنان و سازمانهای جامعه مدنی به رهبری زنان قرار دهد و هشدار داد که کاهش کمکها به افغانستان پیامدهای فوری و ویرانگری، به ویژه برای زنان و دختران، به همراه خواهد داشت.
بنت تأکید کرد که این سازمانها برای ادامه فعالیت به بودجه انعطافپذیر و بلندمدت، کانالهای امن و حمایت سیاسی نیاز دارند.
گزارشگر ویژه ملل متحد همچنین بر ایجاد فرصتهای آموزشی جایگزین برای دختران و زنان تأکید کرد و گفت جامعه جهانی باید در برنامههای آموزشی مبتنی بر جامعه، پلتفرمهای آنلاین، بورسیههای فرامرزی و آموزش حرفهای سرمایهگذاری کند تا از محرومیت یک نسل کامل از دانش و فرصت جلوگیری شود.
او افزود که تعامل با طالبان باید اصولی باشد و بدون بهبود قابلسنجش در حقوق زنان و دختران، وضعیت فعلی نباید به حالت عادی بازگردد.
او گفته است زنان افغانستان باید بهطور معنادار در تمام بحثها درباره آینده کشور مشارکت داشته باشند.
بنت از دولتها، اهداکنندگان و سازمانهای بینالمللی خواست که حمایت خود را کاهش ندهند و زنان افغانستان را به حاشیه نرانند.
او تأکید کرد که زنان افغانستان شجاعت فوقالعادهای نشان دادهاند و اکنون زمان آن است که جامعه جهانی نیز ارادهای مشابه از خود نشان دهد.
