درگیریها میان طالبان و پاکستان وارد هشتمین روز شده است. منابع میگویند از شب گذشته تاکنون، طالبان و نظامیان پاکستانی بهگونه پراکنده در بخشهایی از خوست، پکتیا، پکتیکا، کنر، ننگرهار و قندهار درگیر شدهاند.
به گفته منابع، شب گذشته در پی حملههای پاکستان بر بخشی از ولسوالی سپین بولدک قندهار چهار غیرنظامی به شمول سه زن، جان باختهاند.
همزمان منابع محلی از کابل نیز گفتهاند که در بخشهایی از پایتخت صدای شلیکهای پراکنده شنیده شده است.
روز گذشته نیز مقامهای محلی طالبان نیز گفتهاند که نظامیان پاکستانی در یک شبانهروز گذشته «دهها» مورد شلیک توپخانهای بر بخشهای مختلف ولایت کنر انجام دادهاند.
به گفته مقامهای طالبان، ۸۲ شلیک بر ولسوالی سرکانو، ۱۵ شلیک بر ولسوالی دانگام و ۴ شلیک بر ولسوالی شلتن انجام شده است.
در این میان، تلویزیون ملی زیر اداره طالبان هم گزارش داده که نیروهای هوایی طالبان حملههای هوایی را به فرماندهی افسی پاکستانی در کچلاغ و کویته انجام داده و در گزارش ادعا شده است که تلفات سنگینی به نظامیان پاکستانی وارد شده است.
اما در پاکستان، وزیر فدرال در امور پارلمان پاکستان میگوید که این کشور تا رسیدن به اهداف خود به حملهها در خاک افغانستان ادامه میدهد .
طارق فضل، وزیر فدرال در امور پارلمان پاکستان، میگوید: «در عملیاتهای هراسافکنی در پاکستان، شهروندان افغان دخیل هستند و از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده میشود. در عملیات «غضب للحق» هراسافکنها هدف قرار داده میشوند و این عملیات تا دستیابی به اهداف تعیین شده ادامه خواهد داشت.»
اما در این میان، سخنگوی دبیرکل ملل متحد میگوید درگیریهای فرامرزی در ننگرهار چند غیرنظامی، از جمله کودکان، را زخمی کرده و به خانههای غیرنظامیان سیب رسانده است. او تأکید کرد که بر اساس قوانین بینالمللی، غیرنظامیان و زیرساختهای غیرنظامی باید محافظت شوند.
استیفن دوجاریک گفته است: «در ولایت ننگرهار گزارش شده که گلولهباران در نزدیکی گذرگاه مرزی تورخم پنج غیرنظامی به شمول چند کودک را زخمی کرده است… غیرنظامیان و همچنین زیرساختهای غیرنظامی باید در همه حال محافظت شوند.»
روابط میان طالبان و پاکستان پس از آن به تنش و درگیری انجامید که پاکستان، طالبان را به حمایت از تیتیپی یا تحریک طالبان پاکستانی متهم کرد. اما طالبان این اتهام را رد کرد. فعالان سیاسی تاکید دارند که پاکستان امروز بهای سیاستهای نادرست دیروزش را میپردازد. برخی دیگر هم تاکید دارند که حالا طالبان در مساله تیتیپی، در برابر پاکستان سیاستی را انجام میدهند که در گذشته پاکستان در برابر دولت پیشین کشور انجام میداد.
با اینهمه، با گذشت هشت روز از درگیریها میان طالبان و پاکستان، ارتش پاکستان ادعا دارد که بیش از ۳۵۰ نیروی طالبان کشته شدهاند. اما طالبان هم ادعا دارند که در این درگیریها بیش از ۱۵۰ نظامی پاکستانی کشته شده و برخی پاسگاههای آنان از سوی طالبان تصرف شدهاند.
