دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) گزارش داده است که حملههای هوایی شبانه پاکستان در ولسوالیهای بهسود و خوگیانی ننگرهار، دستکم ۱۳ غیرنظامی، از جمله زنان و کودکان، را به کام مرگ کشانده و هفت تن دیگر زخمی شدهاند. این حملات بین شام ۲۱ فبروری و بامداد ۲۲ فبروری انجام شده است.
بر اساس گزارش یوناما، نیروهای نظامی پاکستان همچنین مناطقی در ولسوالیهای برمل و اورگون پکتیکا را هدف قرار دادهاند.
در یک مورد، حمله هوایی در برمل به یک مدرسه اصابت کرده و مسجدی نزدیک آن آسیب جزئی دیده است.
در مورد دوم، حملهای در اورگون یک خانه مسکونی خالی را تخریب کرده است. تاکنون گزارشی از تلفات غیرنظامیان در این دو مورد منتشر نشده است.
یوناما از همه طرفها خواسته است به خشونتها پایان دهند، جان غیرنظامیان را حفظ کنند و مطابق اصول حقوق بینالملل از جمله تمایز، تناسب و اقدامات احتیاطی، از تلفات غیرنظامیان جلوگیری کنند.
پس از این حملهها، ذبیحالله مجاهد، سخنگوی طالبان، ادعا کرده است که نیروهای دفاعی طالبان «پاسخ حسابشده در زمان مناسب» به این حملهها خواهند داد.
او افزوده است که طالبان به هیچ طرفی اجازه استفاده از خاک افغانستان علیه دیگران را نمیدهد و این موضوع را به تحریک طالبان پاکستان و مقامهای پاکستانی نیز «قاطعانه» گوشزد کرده است.
در همین حال، فرماندهی پولیس ننگرهار در اعلامیهای مدعی شده است که در حملههای شب گذشته در ولسوالیهای بهسود، خوگیانی و غنیخیل، ۱۸ غیرنظامی کشته، هشت تن زخمی و پنج تن دیگر ناپدید شدهاند.
از سوی دیگر، آصف علی زرداری، رییسجمهور پاکستان، این حملهها را «حق اسلامآباد» خوانده و گفته است که این اقدام در چارچوب دفاع از مردم پاکستان در برابر هراسافکنی انجام شده است.
او با اشاره به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد هشدار داده است که عاملان خونریزی در پاکستان از پیگرد در امان نخواهند ماند.
همچنین طلال چودری، معاون وزیر داخله پاکستان، ادعا کرده است که در این عملیاتها نزدیک به ۷۰ شبهنظامی کشته شدهاند.
او گفته است که پاکستان برای حفاظت از جان و مال شهروندانش، اقدامهای لازم را چه در داخل خاک خود و چه در برابر تهدیدهای فرامرزی، ادامه خواهد داد.
حملههای هوایی پاکستان با واکنشهای بینالمللی نیز روبهرو شده است.
وزارت امور خارجه هند و ایران این اقدام را نکوهش کردند و آن را تلاشی برای فرافکنی ناکامیهای داخلی پاکستان دانسته اند.
سخنگوی وزارت خارجه هند تأکید کرده است که دهلی نو بار دیگر از حاکمیت، تمامیت ارضی و استقلال افغانستان حمایت میکند.
