شماری از چهرههای سیاسی و مقامها در دولت پیشین افغانستان، از جمله شاه محمود میاخیل، وزیر دفاع در دولت پیشین کشور، در واکنش به حملههای هوایی شب گذشته پاکستان گفته است که «مردم افغانستان قربانی تروریزم هستند، نه حامیان آن».
از طرفی هم او در اکس تاکید کرده است که پاکستان با پیامدهای سیاستهای مخرب دوگانه و حسابشدهاش در خصوص «تروریزم» مواجه است.
وزیر دفاع پیشین کشور افزوده که مردم افغانستان نباید مجبور شوند بهای راهبردهای ناکام منطقهای، برنامههای افراطی و انزوای سیاسی مداوم را بپردازند. او تاکید کرده است: «دیگر بس است.»
در همین حال کمال ناصر اصولی، نماینده مردم در پارلمان پیشین کشور، گفته است که بیپاسخ گذاشتن حملههای هوایی دیشب نظامیان پاکستانی «خیانت به کشور» است.
از طرفی هم، سمیع سادات، از جنرالان ارشد نظامی در دولت پیشین کشور گفته است که مداخله هر قدرت خارجی تنها خطر تروریزم منطقهای را افزایش داده و منجر به طولانیتر شدن درگیری خواهد شد.
این جنرال نظامی پیشین کشور افزوده که همسایگان افغانستان از جمله پاکستان باید بهجای اقدامهای تاکتیکی هوایی که «بسیار ناموفق بوده و به جان غیرنظامیان آسیب زده است»، با مردم افغانستان تعامل کرده و بهدنبال یک راهحل قاطع باشند.
او در اکس نگاشته است: «تنها راه شکست این تهدید منطقهای و جهانی (تروریزم)، برچیدن رژیم طالبان بهعنوان مرکز ثقل آن است و این امر تنها توسط افغانهایی ممکن است که مایل و قادر باشند از درون افغانستان با رژیم طالبان مبارزه کنند.»
جنگندههای پاکستانی حوالی ساعت ۱۲ شنبهشب، ۲ حوت، بخشهایی از ولسوالیهای خوگیانی، غنیخیل و بهسود ننگرهار و همچنین ولسوالی برمل پکتیکا را بمباران کردند.
طالبان بیآنکه آمار دقیقی تا هنگام نشر این گزارش ارائه کنند، گفتهاند که در این حملهها «دهها تن» بهشمول «زنان و کودکان» کشته و زخمی شدهاند.
وزارت دفاع طالبان در واکنش به این حملههاگفته است که آنان «در زمان مناسب، پاسخ حسابشده» به آن خواهند داد.
در اعلامیه این وزارت آمده است: «حمله به اهداف غیرنظامی و مراکز دینی، گواه روشنی بر شکستهای اطلاعاتی و امنیتی ارتش پاکستان است و چنین تجاوزهای مکرری هرگز شکستهای داخلی آنها را پنهان نخواهد کرد.»
اما وزارت اطلاعات و پخش پاکستان پیش از این در اعلامیهای گفت که در حملههای هوایی شب گذشته بر بخشهایی از ننگرهار و پکتیکا، «مخفیگاههای تیتیپی و داعش شاخه خراسان» هدف قرار گرفته است.
در اعلامیه این وزارت آمده است که این حملهها «تلافیجویانه» و در پاسخ به حملههای اخیر انتحاری و موتر بمب در مسجد شیعیان در اسلامآباد، باجور و بنو در ماه رمضان صورت گرفته است.
گفتنی است که مسئولیت این حملهها را در خاک پاکستان، گروه تحریک طالبان پاکستان یا «تیتیپی» و همچنین داعش شاخه خراسان به عهده گرفتند.
