شهباز شریف، نخستوزیر پاکستان، گفته است که کشورش با شرکای اروپایی برای جلوگیری و «ممنوعیت مشترک» مهاجرت غیرقانونی همکاری میکند.
او امروز دوشنبه، در جریان سفر رسمی دو روزهاش به وین، در مجمع تجاری پاکستان و اتریش گفت اسلامآباد «کاملاً» با مهاجرت غیرقانونی مخالف است و با کشورهای اروپایی از جمله اتریش، فرانسه و آلمان برای توقف کامل این روند هماهنگ عمل میکند.
نخستوزیر پاکستان تأکید کرد که دولتش در کنار جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی، آماده است نیاز اتریش به نیروی کار ماهر را مطابق با معیارها و گواهینامههای بینالمللی تأمین کند.
بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۳ از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرایم ملل متحد و اتحادیه اروپا، حدود ۲۴ هزار شهروند پاکستانی در سه سال گذشته بهگونه غیرقانونی وارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا شدهاند.
این در حالی است که هر سال شمار زیادی از جوانان افغانستان در جستجوی فرصتهای شغلی بهتر، از مسیرهای غیرقانونی نیز کشور را ترک میکنند.
شهباز شریف در ادامه با اشاره به روابط «دوستانه دیرینه» میان پاکستان و اتریش، از ظرفیتهای همکاری در بخشهای معدن، مواد معدنی و انرژیهای تجدیدپذیر یاد کرد.
او گفت ۶۰ درصد جمعیت پاکستان را جوانان تشکیل میدهند که به آموزشهای مدرن، از جمله فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی، نیاز دارند.
در همین حال، نخستوزیر پاکستان در کاخ نخست وزیر اتریش با استقبال رسمی و گارد افتخار روبهرو شد و با کریستین استوکر، نخست وزیر فدرال اتریش، درباره گسترش روابط دوجانبه گفتوگو کرد.
این سفر به مناسبت هفتادمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک میان دو کشور انجام شده و نخستین سفر یک نخستوزیر پاکستان به اتریش در بیش از سه دهه گذشته به شمار میرود.
