امنیت

نخست‌وزیر آلمان اظهارات ترمپ درباره افغانستان را «بی‌اعتبارکننده فداکاری متحدان ناتو» خواند

فریدریش مرتس، نخست‌وزیر آلمان، روز پنجشنبه با انتقاد شدید از اظهارات اخیر دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده، گفت که زیر پرسش بردن نقش متحدان ناتو در افغانستان، بی‌اعتبار کردن فداکاری کشورهایی است که در کنار امریکا جنگیده و تلفات داده‌اند.

آقای مرتس در سخنرانی خود در پارلمان آلمان در جریان بحث سیاست خارجی، تأکید کرد که آلمان و متحدان اروپایی‌اش پس از حمله‌های ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱، در چارچوب مأموریت ناتو به افغانستان رفتند و سال‌ها برای تأمین ثبات و امنیت در این کشور تلاش کردند.

او گفت: «ما در کنار شرکای امریکایی خود، به‌عنوان بخشی از مأموریت ناتو برای آزادی پایدار، به افغانستان اعزام شدیم و این حضور هزینه‌های سنگینی برای ما داشت.»

نخست‌وزیر آلمان با اشاره به تلفات نیروهای این کشور افزود: «در نزدیک به ۲۰ سال حضور آلمان در افغانستان، ۵۹ سرباز آلمانی جان خود را از دست دادند و بیش از ۱۰۰ تن دیگر در حمله‌های و درگیری‌ها زخمی شدند که برخی از آنان به‌شدت آسیب دیدند. اجازه نخواهیم داد مأموریتی که به نفع متحد ما، ایالات متحده، نیز انجام شد، امروز بدنام یا بی‌ارزش جلوه داده شود.»

مرتس با وجود انتقاد از سخنان ترمپ، بر اهمیت ناتو به‌عنوان یک اتحاد دفاعی تأکید کرد و آن را «بهترین تضمین آزادی، صلح و امنیت» در دو سوی اقیانوس اطلس دانست. او گفت که آلمان همواره آماده همکاری با ایالات متحده است، اما کشورهای اروپایی باید به‌عنوان «شریک و متحد، نه تابع» امریکا شناخته شوند.

این واکنش در پی آن مطرح شد که دونالد ترمپ هفته گذشته در گفتگویی با شبکه فاکس‌نیوز، ارزش مشارکت متحدان ناتو در افغانستان را زیر پرسش برد و مدعی شد که ایالات متحده در طول مأموریت ۲۰ ساله افغانستان نیازی به حمایت نظامی متحدانش نداشته است.

اظهارات ترمپ با انتقاد گسترده متحدان اروپایی روبه‌رو شد؛ کشورهایی که نیروهای‌شان در جریان جنگ افغانستان در کنار نظامیان امریکایی حضور داشتند و تلفات قابل توجهی را متحمل شدند.

افزون بر آلمان، کشورهایی دیگر از جمله بریتانیا، فرانسه، پولند و دنمارک نیز کشته و زخمی‌های جنگی داشته‌اند.

پس از حمله‌های ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱، ناتو برای نخستین بار به ماده ۵ پیمان تأسیس خود استناد کرد؛ ماده‌ای که حمله به یک عضو را حمله به همه اعضا می‌داند.

در پی آن، هزاران سرباز از کشورهای اروپایی ناتو به افغانستان اعزام شدند تا همبستگی فراآتلانتیکی خود را نشان دهند.