عفو بینالملل در واکنش به تصمیم طالبان برای لغو مجوز و ممنوعیت فعالیت سازمانهای حامی رسانهها و خبرنگاران مستقل گفته است که این اقدام بخشی از «کمپین بیوقفه» طالبان برای سرکوب و از میان بردن آزادی رسانهها در افغانستان است.
این نهاد حقوق بشری امروز، سهشنبه، با انتقاد شدید از این تصمیم، در شبکه اجتماعی اکس تأکید کرده است که مقامهای طالبان باید فوراً این اقدام را لغو کنند و اطمینان دهند که سازمانهای حامی رسانهها میتوانند بدون تهدید و مداخله، به فعالیتهای مشروع خود ادامه دهند.
به گفته عفو بینالملل، بسیاری از این سازمانها که در زمینه آموزش، حمایت و محافظت از خبرنگاران و کارکنان رسانهای فعالیت میکنند، پیش از این نیز با ارعاب، محدودیتهای گسترده و فشارهای مالی از سوی طالبان روبهرو بودهاند.
وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان در توجیه این تصمیم، این سازمانها را به «غیرحرفهای بودن» و «آسیب رساندن به اعتبار نهادهای رسانهای در سطح بینالمللی» متهم کرده است.
با این حال، عفو بینالملل میگوید چنین اقدامات شدیدی نهتنها به بهبود وضعیت رسانهها منجر نمیشود، بلکه آخرین راههای باقیمانده برای حمایت حرفهای و تأمین امنیت روزنامهنگاران و رسانههای مستقل را در فضای بهشدت سرکوبگر افغانستان از میان میبرد.
این واکنش در حالی مطرح میشود که وزارت اطلاعات و فرهنگ زیر اداره طالبان روز گذشته مجوز فعالیت برخی نهادهای حامی رسانهها و خبرنگاران را لغو کرده است.
این وزارت در رابطه با شمار و نام این نهادها جزئیاتی ارائه نکرده، اما گفته که تنها سه نهاد را حفظ کرده و مجوز فعالیت دیگر نهادها را ملغا ساخته است.
طالبان پس از بازگشت به قدرت محدودیتها و سانسور شدیدی بر فعالیتهای رسانهای و خبرنگاران در کشور وضع کردهاند.
