رحمتالله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی کشور، در نوشتهای در واکنش به گفتههای انوارالحق احدی در گفتگوی اخیرش با تلویزیون آمو گفته است که دوره انحصار در افغانستان به پایان رسیده و این کشور برای «شکست بن بست» کنونی به یک «قرارداد اجتماعی نوین و شهروندمحور» نیاز دارد.
او با اشاره به گفتههای آقای احمدی گفته که ادعای نمایندگی از «۹۰ درصد مردم افغانستان» بیشتر یک شعار سیاسی حزبی است تا این که یک واقعیت قابل سنجش باشد.
او گفته که تجربه تاریخ معاصر افغانستان نشان داده است که هر پروژه سیاسی که بر انحصار هویت، ایدیولوژی، زبان یا روایت در فقدان اجماع ملی بنا شده، در نهایت به تمرکز قدرت، خون و خشونت و فروپاشی اعتماد اجتماعی انجامیده است.
او افزوده است: «فرقی نمیکند این منطق از طالبان باشد یا از جریانها و گروه های سیاسی و نخبه گرایانه ی دیگر؛ سیاست مبتنی بر برتریجویی و تفوق به اساس فکر؛ قوم و هویت همواره به بیثباتی و شکاف اجتماعی منجر شده است.»
به باور آقای نبیل، راه قابل دفاع حرکت به سوی یک قرارداد اجتماعی نوین و شهروندمحور است؛ نظمی که در آن حقوق و فرصتها برای همه برابر باشد و تنوع اجتماعی و فکری به رسمیت شناخته شود.
به گفته او، ثابت شده است که ملتسازی با حذف تفاوتها ممکن نیست؛ بلکه با مدیریت تفاوتها و تضمین برابری حقوق شکل میگیرد.
آقای احدی در گفتگوی اخیرش با تلویزیون آمو در باره برتریت یک قوم مشخص در افغانستان صحبت کرده است.
آقای نبیل در واکنش گفته که زمان آن رسیده است صدای اکثریت شهروندمحور بلند شود و سیاست از اسارت روایتهای برتریجویانه و حذفگرایانه رهایی یابد.
او افزوده است: «آینده افغانستان با شعار و تقسیم قومی ساخته نمیشود؛ با نهادسازی، قانونمندی و شهروندی برابر ساخته میشود.»
