مهاجرت

در یک هفته پاکستان بیش از ۱۶۶۰۰ مهاجر کشور را اخراج کرده است

عکس شماری از خانواده‌های مهاجران در گذرگاه تورخم. آرشیف

یافته‌های آمو از بیانیه‌های پخش شده از سوی کمسیون عالی طالبان در امور مهاجران نشان می‌دهد که در یک هفته گذشته (از ۲۵ جدی تا ۳ دلو) پاکستان ۱۶۶۱۰ مهاجر کشور را اخراج کرده است.

همزمان با این و بر بنیاد این یافته‌ها، ۷۴۴ تن دیگر از ایران اخراج شده‌اند؛ اخراج‌هایی که اکثر آن‌ها به گونه اجباری بوده است.

گفتنی است که این مهاجران از طریق گذرگاه‌های مرزی تورخم، سپین بولدک، بهرامچه، پل ابریشم و اسلام قلعه به افغانستان برگشته‌اند.

این در حالی است که پاکستان در یک هفته پیش از این نیز ۱۶۲۴۷ مهاجر کشور را اخراج کرد. در این مدت ۸۰۲ تن دیگر از ایران نیز اخراج شدند.

در نزدیک به دو سال اخیر، افغانستان گواه افزایش چشمگیر اخراج مهاجران از کشورهای همسایه، به‌ویژه پاکستان، بوده است.

ملل متحد پیش از این اعلام کرد که در سال ۲۰۲۵ میلادی، حدود ۲.۶ میلیون مهاجر به افغانستان بازگشته‌اند.

این سازمان پیش‌تر هشدار داده بود که بازگشت‌های گسترده، فشار سنگینی بر منابع محدود و ظرفیت‌های امدادرسانی افغانستان وارد می‌کند.